Μια διατροφή πλούσια σε βιταμίνη C δεν ενισχύει απλώς το ανοσοποιητικό σύστημα, αλλά μπορεί επίσης να συμβάλει στη διατήρηση της υγείας του εγκεφάλου στην τρίτη ηλικία.
Αυτό προκύπτει από μια ιαπωνική μελέτη σε περισσότερους από 2.000 ηλικιωμένους ενήλικες, η οποία διαπίστωσε ότι όσοι είχαν χαμηλότερα επίπεδα βιταμίνης C στο πλάσμα του αίματός τους παρουσίαζαν μικρότερο όγκο φαιάς ουσίας στον εγκέφαλό τους.
Επειδή η φαιά ουσία είναι υπεύθυνη για την επεξεργασία πληροφοριών και τον έλεγχο των κινήσεων, τα χαμηλά επίπεδα μπορούν να οδηγήσουν σε γνωστική έκπτωση και προβλήματα μνήμης.
Προηγούμενες έρευνες έχουν αποκαλύψει συσχετίσεις μεταξύ διατροφών πλούσιων σε βιταμίνη C, όπως αυτές που περιέχονται στα πορτοκάλια και τις πιπεριές, και χαμηλότερου κινδύνου γνωστικής εξασθένησης στους ηλικιωμένους.
Ωστόσο, λίγες μελέτες έχουν εξετάσει άμεσα τα επίπεδα βιταμίνης C στο πλάσμα του αίματος και τις πιθανές συσχετίσεις με τη δομή του εγκεφάλου και τη συνδεσιμότητα εντός των εγκεφαλικών δικτύων.
«Η μελέτη μας αποδεικνύει ότι τα υψηλότερα επίπεδα βιταμίνης C στο πλάσμα συνδέονται με καλύτερα διατηρημένη δομική συνδεσιμότητα του δικτύου προεπιλεγμένης λειτουργίας (DMN), ενός βασικού εγκεφαλικού δικτύου που εμπλέκεται στη γνωστική λειτουργία. Αυτό το εύρημα δημιουργεί τη συναρπαστική υπόθεση ότι μια διατροφή πλούσια σε βιταμίνη C μπορεί να διαδραματίζει υποστηρικτικό ρόλο στη διατήρηση της υγείας του εγκεφάλου και στην άμβλυνση της γνωστικής έκπτωσης που σχετίζεται με την ηλικία στους ηλικιωμένους», δήλωσε ο Δρ Tomohiro Shintaku από το Πανεπιστήμιο Hirosaki της Ιαπωνίας.
«Αυτό αναδεικνύει πραγματικά τον πιθανό αντίκτυπο των καθημερινών διατροφικών μας συνηθειών στις δομές του εγκεφάλου μας.»
Για τη μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό PLOS One, ερευνητές του Πανεπιστημίου Hirosaki της Ιαπωνίας ανέλυσαν εγγραφές μαγνητικής τομογραφίας (MRI) και τα επίπεδα βιταμίνης C στο πλάσμα 2.044 Ιαπώνων ενηλίκων άνω των 64 ετών.
Μέτρησαν τη φαιά και λευκή ουσία του εγκεφάλου κάθε συμμετέχοντα και αξιολόγησαν τη συνδεσιμότητα στο δίκτυο προεπιλεγμένης λειτουργίας, το οποίο σχετίζεται με την προσοχή και την αυτοβιογραφική μνήμη.
Αφού έλαβαν υπόψη παράγοντες όπως η ηλικία, τα επίπεδα δραστηριότητας και το επίπεδο εκπαίδευσης, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι συμμετέχοντες με χαμηλότερα επίπεδα βιταμίνης C στο πλάσμα είχαν την τάση να παρουσιάζουν μικρότερο όγκο φαιάς ουσίας, καθώς και χαμηλότερη συνδεσιμότητα εντός του δικτύου προεπιλεγμένης λειτουργίας.
Αυτά τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι η βιταμίνη C θα μπορούσε να υποστηρίξει τη γνωστική λειτουργία και να αντισταθμίσει τη γνωστική παρακμή. Ωστόσο, τα ευρήματα έδειξαν μόνο μια συσχέτιση μεταξύ των επιπέδων βιταμίνης C και της υγείας του εγκεφάλου και όχι αιτιώδη συνάφεια.





