ΜΕΝΟΥ ΚΛΕΙΣΙΜΟ
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • ΟΜΟΡΦΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
  • DIGITAL HEALTH
  • FITNESS
  • HEALTH TALK
  • PATIENT TALK
  • PET
  • PHARMA NEWS
  • PHARMA POLICY

News4Health.gr

  • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
  • PHARMA NEWS
  • PET
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Τελικά ακόμα και το λίγο αλκοόλ αυξάνει τον κίνδυνο άνοιας

Υγεία
Freepik
Ερευνητές ανακάλυψαν τη στατιστική "μαύρη τρύπα" που οδηγούσε στο παρελθόν σε συμπεράσματα που έδειχναν ότι το λίγο αλκοόλ δεν προκαλεί κάποια επιβάρυνση.
Τετάρτη, 24/09/2025 - 09:00
— Photo: Freepik
News4Health Team News4Health Team

Η κατανάλωση οποιασδήποτε ποσότητας αλκοόλ μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας, σύμφωνα με νέα έρευνα.

Η μελέτη, που διεξήχθη από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, του Πανεπιστημίου Yale και του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, ανέλυσε δεδομένα από περισσότερους από 559.000 ανθρώπους στο Βιοτράπεζα του Ηνωμένου Βασιλείου και στο Πρόγραμμα Εκατομμυρίων Βετεράνων των ΗΠΑ. Κατά τη διάρκεια της περιόδου παρακολούθησης, 14.540 συμμετέχοντες εμφάνισαν άνοια.

Τα αποτελέσματα των δεδομένων παρατήρησης ήταν εντυπωσιακά. Όσοι κάνουν μεγάλη κατανάλωση αλκοόλ, δηλαδή τα άτομα που καταναλώνουν 40 ή περισσότερα ποτά την εβδομάδα, καθώς και οι μη πότες, είχαν 41% υψηλότερο κίνδυνο να αναπτύξουν άνοια σε σύγκριση με τους αυτούς που που κατανάλωναν λιγότερα από επτά ποτά την εβδομάδα. Για όσους ήταν εξαρτημένοι από το αλκοόλ, ο κίνδυνος αυξήθηκε στο 51%.

Ωστόσο, οι ερευνητές πραγματοποίησαν επίσης γενετική ανάλυση, χρησιμοποιώντας μελέτες γονιδιακής συσχέτισης (GWAS) σε 2,4 εκατομμύρια άτομα, προκειμένου να διαχωρίσουν τη συσχέτιση από την αιτιώδη συνάφεια. Αξιολόγησαν τρία μέτρα: την αυτοαναφερόμενη εβδομαδιαία κατανάλωση αλκοόλ, την επικίνδυνη κατανάλωση αλκοόλ και την εξάρτηση από το αλκοόλ.

Σε κάθε περίπτωση, ο υψηλότερος γενετικός κίνδυνος για την κατανάλωση αλκοόλ συσχετίστηκε με υψηλότερο κίνδυνο άνοιας. Οι συγγραφείς ανέφεραν ότι τα στοιχεία αυτά υπονομεύουν την ιδέα ότι η χαμηλή κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να προστατεύσει τον εγκέφαλο.

Οι ερευνητές έχουν ήδη αμφισβητήσει τα ευρήματα που δείχνουν ότι οι ομάδες που δεν καταναλώνουν καθόλου αλκοόλ φαίνεται να έχουν χειρότερα αποτελέσματα υγείας σε παρατηρητικές μελέτες. Αυτό οφείλεται στο λεγόμενο φαινόμενο «sick quitter», όπου τα άτομα που σταματούν να πίνουν λόγω ασθένειας ομαδοποιούνται με τα άτομα που δεν πίνουν καθόλου καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής τους.

Μια ανάλυση του 2016 διαπίστωσε επίσης ότι, όταν εξαιρέθηκαν οι πρώην πότες, η φαινομενική προστατευτική επίδραση της ελαφριάς κατανάλωσης αλκοόλ εξαφανίστηκε σε μεγάλο βαθμό.

Αλλαγή δεδομένων

Η Δρ Anya Topiwala, ανώτερη κλινική ερευνήτρια στο Oxford Population Health και ψυχίατρος-σύμβουλος, δήλωσε ότι αυτά τα τελευταία ευρήματα «αμφισβητούν την κοινή πεποίθηση ότι τα χαμηλά επίπεδα αλκοόλ είναι ευεργετικά για την υγεία του εγκεφάλου».

«Τα γενετικά στοιχεία δεν υποστηρίζουν την προστατευτική επίδραση, αλλά στην πραγματικότητα δείχνουν το αντίθετο. Ακόμη και η ελαφριά ή μέτρια κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο άνοιας, πράγμα που δείχνει ότι η μείωση της κατανάλωσης αλκοόλ σε ολόκληρο τον πληθυσμό θα μπορούσε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην πρόληψη της άνοιας».

Ο Δρ Joel Gelernter, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Yale και ανώτερος συγγραφέας της μελέτης, δήλωσε:

«Υπήρχε μια εποχή που οι ιατρικές γνώσεις φαινόταν να υποστηρίζουν ότι η ελαφριά κατανάλωση αλκοόλ θα ήταν ευεργετική για την υγεία του εγκεφάλου, και αυτή η εργασία προσθέτει στα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι αυτό δεν είναι σωστό».

Ο Δρ Stephen Burgess, στατιστικολόγος στο Cambridge, πρόσθεσε: «Τα ευρήματά μας δεν ισχύουν μόνο για όσους έχουν μια συγκεκριμένη γενετική προδιάθεση, αλλά για όποιον επιλέγει να πίνει, η μελέτη μας δείχνει ότι η μεγαλύτερη κατανάλωση αλκοόλ οδηγεί σε υψηλότερο κίνδυνο άνοιας».

Πηγή: Independent

  • ΑΛΚΟΟΛ
  • ΑΝΟΙΑ
  • ΕΡΕΥΝΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Ενδημική στις ΗΠΑ η νόσος Chagas που προκαλείται από τα ακάρεα του φιλιού
Ενδημική στις ΗΠΑ η νόσος Chagas που προκαλείται από τα ακάρεα του φιλιού 23 Σεπτεμβρίου 2025
Η ατμοσφαιρική ρύπανση βλάπτει τα μάτια των παιδιών 24 Σεπτεμβρίου 2025
Η ατμοσφαιρική ρύπανση βλάπτει τα μάτια των παιδιών

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η μακροχρόνια περιπέτεια των ανθρώπων που χτυπήθηκαν από κεραυνούς
Υγεία
12/08/2026 - 11:12

Η μακροχρόνια περιπέτεια των ανθρώπων που χτυπήθηκαν από κεραυνούς

Πανευρωπαϊκή έρευνα: Το 64% των Ελλήνων εργαζόμενων θα άλλαζε δουλειά για χάρη του κατοικιδίου του
Pet
06/08/2026 - 20:49

Πανευρωπαϊκή έρευνα: Το 64% των Ελλήνων εργαζόμενων θα άλλαζε δουλειά για χάρη του κατοικιδίου του

Τα τρία SOS στη μέση ηλικία που εξασφαλίζουν 13 επιπλέον χρόνια χωρίς άνοια
Υγεία
06/08/2026 - 16:00

Τα τρία SOS στη μέση ηλικία που εξασφαλίζουν 13 επιπλέον χρόνια χωρίς άνοια

"Δεν αλλάζει ο άνθρωπος!" - Κι όμως αλλάζει! Τι έδειξε νέα έρευνα
Ψυχική Υγεία
04/08/2026 - 16:00

"Δεν αλλάζει ο άνθρωπος!" - Κι όμως αλλάζει! Τι έδειξε νέα έρευνα

Αλκοόλ και κάπνισμα βασικοί παράγοντες κινδύνου για καρκίνο του μαστού και κολπική μαρμαρυγή
Υγεία
29/07/2026 - 17:16

Αλκοόλ και κάπνισμα βασικοί παράγοντες κινδύνου για καρκίνο του μαστού και κολπική μαρμαρυγή

Σαλαμίνα: Στο νοσοκομείο 15χρονη μαθήτρια από κατανάλωση μεγάλης ποσότητας αλκοόλ
Επικαιρότητα
27/07/2026 - 14:14

Σαλαμίνα: Στο νοσοκομείο 15χρονη μαθήτρια από κατανάλωση μεγάλης ποσότητας αλκοόλ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Πότε πρέπει να μας ανησυχήσει ο χρόνιος βήχας και ποιους κινδύνους μπορεί να κρύβει
Health Talk
12/08/2026 - 17:59
Παγκόσμια Ημέρα Νεολαίας: Ο ΕΕΣ καλεί νέους και εφήβους να ενταχθούν στις δράσεις του τομέα
Επικαιρότητα
12/08/2026 - 17:33
Επαναστατικό ψηφιακό «τεστ» χαρτογραφεί την έκθεσή μας στις χημικές ουσίες
Digital Health
12/08/2026 - 17:11
Θερμική εξάντληση ή θερμοπληξία; Η γνώση των διαφορών τους μπορεί να σώσει ζωές
Υγεία
12/08/2026 - 16:41
Κλειστοί οι λόφοι Λυκαβηττού και Φινόπουλου για τον κίνδυνο φωτιάς
Επικαιρότητα
12/08/2026 - 15:48
ΕΛΛΟΚ: Σημαντικό βήμα για την ογκολογική φροντίδα στη Δυτική Μακεδονία η αναβάθμιση του «Μποδοσάκειου»
Patient Talk
12/08/2026 - 15:26
Αντίδραση του ΠΟΥ για το νέο διάταγμα Τραμπ σχετικά με τα εμβόλια
Πολιτική Υγείας
12/08/2026 - 14:44
Θερμοκρασίες άνω των 35 βαθμών και σήμερα σε Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία
Επικαιρότητα
12/08/2026 - 14:08
Τα... πιάτα μας γίνονται όλο και πιο φτωχά σε ποικιλία φρέσκων λαχανικών
Διατροφή
12/08/2026 - 13:34
Χαρδαλιάς: «Η Περιφέρεια Αττικής αύξησε κατά 30% τις δράσεις κατά των κουνουπιών»
Πολιτική Υγείας
12/08/2026 - 13:03
Η Meta αντιμέτωπη με αγωγή τριάντα πολιτειών των ΗΠΑ για τον εθισμό ανηλίκων στα social media
Επικαιρότητα
12/08/2026 - 12:37
Η πολυδιάστατη επιβάρυνση των φροντιστών ασθενών με καρκίνο
Ψυχική Υγεία
12/08/2026 - 11:59
Βοήθεια 2 εκατ. ευρώ από την ΕΕ στη σεισμόπληκτη Κολομβία
Επικαιρότητα
12/08/2026 - 11:34
Η μακροχρόνια περιπέτεια των ανθρώπων που χτυπήθηκαν από κεραυνούς
Υγεία
12/08/2026 - 11:12
Ο ΙΣΑ ζητεί αμοιβή για τους ιατρούς που συμμετέχουν στις επιτροπές ελέγχου της περιφέρειας
Πολιτική Υγείας
12/08/2026 - 10:21
Σχεδόν ποτέ δεν φταίει το φαγητό για τα κιλά των καλοκαιρινών διακοπών - Ο απλός κανόνας των 72 ωρών
Health Talk
12/08/2026 - 09:59
Το BBQ αλλιώς: Επτά καλοκαιρινές και φιλικές προς την καρδιά συνταγές για... σχάρα
Διατροφή
11/08/2026 - 17:12
Μετάθεση της πλήρους έναρξης του Ψηφιακού Αποθετηρίου για την 1η Ιανουαρίου ζητεί ο ΠΙΣ
Πολιτική Υγείας
11/08/2026 - 16:39
Παγκόσμιος Μετεωρολογικός Οργανισμός: Πιο συχνές και περισσότερο έντονες οι ακραίες ζέστες
Επικαιρότητα
11/08/2026 - 16:04
Κονγκό: Ξεπέρασαν τους 2.000 οι θάνατοι από την επιδημία του Έμπολα
Επικαιρότητα
11/08/2026 - 15:37
Πρωτοποριακή επέμβαση σε επιβαρυμένο ηλικιωμένο ασθενή στο ΑΧΕΠΑ
Υγεία
11/08/2026 - 14:46
Γεωργιάδης: «Το "Παπανικολάου" ενισχύεται με 88 θέσεις επικουρικού προσωπικού»
Πολιτική Υγείας
11/08/2026 - 13:51
Safe Water Sports: Κανόνες ασφαλείας στη θάλασσα για τους ηλικιωμένους
Υγεία
11/08/2026 - 13:24
Αγωνιστική Συσπείρωση Υγειονομικών: «Καμία ανοχή στη βία κατά των εργαζομένων στα νοσοκομεία»
Πολιτική Υγείας
11/08/2026 - 12:44
Εμβολιασμός πτηνών κατά του στελέχους Η5 της γρίπης στην Αυστραλία
Επικαιρότητα
11/08/2026 - 12:18
Η Καλιφόρνια ανάβει «κόκκινο» στους AI «ψυχοθεραπευτές» - Η παραδοχή της OpenAI για τις αυτοκτονίες
Ψυχική Υγεία
11/08/2026 - 11:53
Όταν η υγιεινή διατροφή γίνεται... νευρική ορθορεξία - Ποιος ο ρόλος των social media
Διατροφή
11/08/2026 - 11:09
Γεωργιάδης για Βενιζέλειο: «Κλειστό και άδειο το γραφείο που έπεσαν οι σοβάδες»
Πολιτική Υγείας
11/08/2026 - 10:14
H «άγνωστη» πλευρά της κλιματικής αλλαγής: Οι ζεστές νύχτες επιβαρύνουν το σώμα
Υγεία
11/08/2026 - 09:42
Οι κίνδυνοι για τα μάτια μας από τα θαλάσσια σπορ και πως θα τα προστατεύσουμε
Health Talk
11/08/2026 - 09:18

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Χωρίς αξονικό τομογράφο το νοσοκομείο «Αττικόν» - Σε κίνδυνο η εξυπηρέτηση των ασθενών
Πολιτική Υγείας
10/08/2026 - 14:23
Έκκληση για 10 κατεπείγουσες κοινές δράσεις κατά της επιδημίας Έμπολα στο Κονγκό
Πολιτική Υγείας
10/08/2026 - 16:46
Γεωργιάδης για Βενιζέλειο: «Κλειστό και άδειο το γραφείο που έπεσαν οι σοβάδες»
Πολιτική Υγείας
11/08/2026 - 10:14
Όταν η υγιεινή διατροφή γίνεται... νευρική ορθορεξία - Ποιος ο ρόλος των social media
Διατροφή
11/08/2026 - 11:09
Αγωνιστική Συσπείρωση Υγειονομικών: «Καμία ανοχή στη βία κατά των εργαζομένων στα νοσοκομεία»
Πολιτική Υγείας
11/08/2026 - 12:44
News4Health.gr
  • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Copyright © 2019 - 2026 SPORTNEWS ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΑΕ. All rights reserved.
ΜΕΛΟΣ #232426 ΤΟΥ Μ.Η.Τ. Μέλος #232426 του Μ.Η.Τ.
developed by Nuevvo