Σε 24ωρη απεργία προχωρούν οι εργαζόμενοι του Εθνικού Οργανισμού Πρόληψης και Αντιμετώπισης των Εξαρτήσεων (ΕΟΠΑΕ), αύριο, Παρασκευή 26 Ιουνίου μετά από απόφαση του Συλλόγου Εργαζομένων, ο οποίος με εξώδικο προς τη διοίκηση του Οργανισμού και τα συναρμόδια υπουργεία Υγείας και Εργασίας διατυπώνει σειρά αιτημάτων που αφορούν τόσο τις εργασιακές συνθήκες όσο και τη συνολική λειτουργία των υπηρεσιών πρόληψης, θεραπείας και απεξάρτησης.
Συγκεντρώσεις θα πραγματοποιηθούν στις 11.00 το πρωί στα κεντρικά γραφεία του ΕΟΠΑΕ (Αβέρωφ 21, Αθήνα) και στις 12.00 στο Υπουργείο Υγείας (Αριστοτέλους 17, Αθήνα), ενώ στις 11.00 το πρωί θα πραγματοποιηθεί συγκέντρωση και συνέντευξη Τύπου στο Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης (Αριστοτέλους 32).
Στην αιχμή του δόρατος των διεκδικήσεων βρίσκεται η απαίτηση να σταματήσει, όπως αναφέρουν οι εργαζόμενοι, η αποδυνάμωση των δομών απεξάρτησης και να διασφαλιστεί η συνέχιση της λειτουργίας των διαφορετικών θεραπευτικών μοντέλων. Ζητούν παράλληλα τη διαμόρφωση σαφών πλαισίων λειτουργίας και θεραπευτικών πρωτοκόλλων, μέσα από διαδικασίες διαφάνειας, επιστημονικού διαλόγου και συμμετοχής των εργαζομένων.
Ο Σύλλογος ζητά επίσης την επαναλειτουργία θεραπευτικών και παραγωγικών μονάδων που έχουν αναστείλει τη δραστηριότητά τους, καθώς και την απόσυρση της απόφασης για την τοποθέτηση προσωπικού στις διευθύνσεις του Τομέα Θεραπείας, υποστηρίζοντας ότι αυτή προκάλεσε εκτεταμένες βλαπτικές μεταβολές στις εργασιακές σχέσεις και αποδυνάμωσε κρίσιμες δομές.
Τα εργασιακά ζητήματα
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα εργασιακά ζητήματα. Οι εργαζόμενοι ζητούν την άμεση επίλυση του θέματος του κλαδολογίου και του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, με ενιαία αντιμετώπιση όλων των ειδικοτήτων και κατοχύρωση της ισοτιμίας. Παράλληλα, καλούν τη διοίκηση να συμμορφωθεί με τη διαιτητική απόφαση του ΟΜΕΔ και με τις προβλέψεις της νομοθεσίας που, σύμφωνα με τον Σύλλογο, διασφαλίζουν τη διατήρηση των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων που προέρχονται από τους συγχωνευμένους φορείς.
Μεταξύ των βασικών αιτημάτων περιλαμβάνονται ακόμη οι προσλήψεις προσωπικού αορίστου χρόνου μέσω αξιοκρατικών και διαφανών διαδικασιών, καθώς και η διακοπή της, όπως υποστηρίζεται, αντικατάστασης μόνιμου προσωπικού από εργαζομένους που απασχολούνται με συμβάσεις παροχής υπηρεσιών.
Οι εργαζόμενοι ζητούν επίσης άμεσα μέτρα για την υγεία και ασφάλεια στις εγκαταστάσεις του Οργανισμού, επισημαίνοντας ότι απαιτούνται παρεμβάσεις για την προστασία τόσο του προσωπικού όσο και των ληπτών υπηρεσιών. Αντίστοιχα, θέτουν ως προτεραιότητα την αντιμετώπιση των προβλημάτων στις δομές Μείωσης Βλάβης και τη διασφάλιση ασφαλών και αξιοπρεπών συνθηκών λειτουργίας.
Οι θεραπευτικές κοινότητες
Ξεχωριστή αναφορά γίνεται στις Θεραπευτικές Κοινότητες, όπου ζητείται η άρση των παρεμβάσεων που, κατά τον Σύλλογο, αλλοιώνουν τον θεραπευτικό τους χαρακτήρα. Οι εργαζόμενοι ζητούν την απόσυρση του κυλιόμενου συστήματος βαρδιών, την επαναφορά της τηλεφωνικής εφημερίας με αμοιβή και την κατάργηση μέτρων που δυσχεραίνουν την πρόσβαση των εξαρτημένων ατόμων στις κοινότητες.
Παράλληλα, ζητούν να σταματήσουν οι πρακτικές εκφοβισμού, οι καταχρηστικές μετακινήσεις και οι πειθαρχικές διώξεις εργαζομένων, καθώς και οι παραβιάσεις της συνδικαλιστικής νομοθεσίας. Καλούν τη διοίκηση να προσέλθει σε ουσιαστικό διάλογο για τη σύναψη συλλογικής σύμβασης εργασίας και νέου κανονισμού εργασίας που θα κατοχυρώνει τα δικαιώματα του προσωπικού.
Αιτιολογώντας την κινητοποίηση, ο Σύλλογος υποστηρίζει ότι, δεκαπέντε μήνες μετά την έναρξη λειτουργίας του ΕΟΠΑΕ, έχουν συσσωρευτεί σοβαρά προβλήματα τόσο στην παροχή υπηρεσιών όσο και στη διοίκηση του οργανισμού. Στο εξώδικο γίνεται λόγος για ελλείψεις σε θέματα υγείας και ασφάλειας, δυσλειτουργίες σε θεραπευτικές μονάδες, κλείσιμο παραγωγικών δομών, σοβαρές ελλείψεις προσωπικού, αμφισβητούμενες μετακινήσεις εργαζομένων και μη εφαρμογή, σύμφωνα με τον Σύλλογο, υφιστάμενων εργασιακών ρυθμίσεων. Παράλληλα, εκφράζεται ανησυχία για την απουσία ολοκληρωμένου εθνικού σχεδιασμού για τις εξαρτήσεις και ζητείται η έναρξη ευρύτερου δημόσιου διαλόγου για το μέλλον της πρόληψης και της απεξάρτησης στη χώρα.





