Η ΕΣΑμεΑ εκφράζει την πλήρη υποστήριξή της προς τον φοιτητή του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Γιώργο Τριανταφύλλου, ο οποίος με θάρρος και ειλικρίνεια δημοσιοποίησε τον Γολγοθά που περνά κατά τη διάρκεια των σπουδών του, όντας μέλος δύο ευάλωτων κοινωνικά ομάδων: των ατόμων με αναπηρία, καθώς έχει διαγνωστεί με σύνδρομο Asperger (αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας), και των φοιτητών από χαμηλά κοινωνικοοικονομικά στρώματα.
Το ζήτημα που αναφέρει ο κ. Τριανταφύλλου αφορά σε ένα θεμελιώδες δικαίωμα: την ισότιμη πρόσβαση και την ανεμπόδιστη φοίτηση των ατόμων με αναπηρία ή/και με χρόνιες και σπάνιες παθήσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πρόκειται για δικαίωμα που κατοχυρώνεται τόσο στο Σύνταγμα της χώρας όσο και στο άρθρο 24 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, την οποία η Ελλάδα κύρωσε με τον ν. 4074/2012, αναλαμβάνοντας την υποχρέωση εφαρμογής της σε εθνικό επίπεδο.
Τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές με αναπηρία
Δεν αποδεχόμαστε το έτος 2025, ένας φοιτητής με αναπηρία να σκέφτεται να εγκαταλείψει τις σπουδές του λόγω ελλιπούς υποστήριξης! Η ΕΣΑμεΑ απέστειλε έγγραφο στον Πρύτανη του ΑΠΘ και στο υπ. Παιδείας.
Η μαρτυρία του κυρίου Τριανταφύλλου φωτίζει τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές με αναπηρία:
- απουσία προσαρμοσμένης διδασκαλίας και εναλλακτικού τρόπου εξέτασης βάσει των εξατομικευμένων αναγκών,
- υποχρεωτική παρακολούθηση μαθημάτων σε συνθήκες που δεν είναι φιλικές προς τα άτομα με αισθητηριακή υπερευαισθησία,
- ανάγκη για επαναλαμβανόμενη γνωστοποίηση, σε κάθε εξάμηνο και προς κάθε διδάσκοντα, της φύσης της αναπηρίας του και των εύλογων προσαρμογών που χρειάζεται προκειμένου να συμμετέχει απρόσκοπτα στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Πρόκειται για ουσιώδεις ελλείψεις που πλήττουν την αξιοπρέπειά του, δεδομένου ότι δεν του παρέχουν το αναγκαίο πλαίσιο για να συμμετέχει ισότιμα στη μαθησιακή διαδικασία.
Τα εύλογα και συνάμα δίκαια αιτήματα που διατυπώνονται στην επιστολή του -όπως η σύσταση τμήματος υποστήριξης για φοιτητές με αναπηρία, η ευελιξία στην παρακολούθηση των μαθημάτων, η θεσμοθέτηση εναλλακτικών διαδικασιών εξέτασης, η δημιουργία μηχανισμών εξατομικευμένης υποστήριξης- στο μεγαλύτερο μέρος τους σχετίζονται με τις προβλέψεις του ν.4957/2022 «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των Α.Ε.Ι. με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις», και ως εκ τούτου δεν θα έπρεπε να υφίστανται εάν ο νόμος εφαρμόζονταν στην πράξη.
Σκληρές μάχες
Ως τριτοβάθμια οργάνωση του αναπηρικού κινήματος έχουμε δώσει σκληρές μάχες για τη διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης και της ανεμπόδιστης φοίτησης των ατόμων με αναπηρία στα Α.Ε.Ι. της χώρας, και συνακόλουθα για τη συμπερίληψη στον ν.4957/2022 συγκεκριμένων προστατευτικών διατάξεων.
Προκαλεί απογοήτευση και ανησυχία η διαπίστωση ότι οι ρυθμίσεις αυτές παραμένουν κενό γράμμα. Ακόμη πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι πολλοί φοιτητές με αναπηρία, όπως προκύπτει από τα αιτήματα του κ. Τριανταφύλλου, δεν είναι καν ενήμεροι για τα δικαιώματά τους. Οι καλές προθέσεις μεμονωμένων διδασκόντων, όσο αξιέπαινες κι αν είναι, δεν μπορούν να αποτελούν δικαιολογία ούτε υποκατάστατο της υποχρέωσης των Α.Ε.Ι. να εφαρμόζουν πλήρως τον νόμο.
Η ΕΣΑμεΑ έχει αιτηθεί τη σύσταση Κεντρικής Επιτροπής Συντονισμού και Παρακολούθησης της εφαρμογής των διατάξεων του ν.4957/2022. Δυστυχώς όμως, μέχρι σήμερα, η πρότασή μας δεν έχει γίνει αποδεκτή από το υπουργείο.
Η ΕΣΑμεΑ αιτείται την άμεση άρση όλων των εμποδίων που αντιμετωπίζει ο κ. Τριανταφύλλου κατά τη διάρκεια των σπουδών του, καθώς και την παροχή σε αυτόν της αναγκαίας υποστήριξης, όπως η ισχύουσα νομοθεσία ορίζει, προκειμένου να συνεχίσει απρόσκοπτα την εκπαιδευτική του πορεία, την οποία, είναι τραγική ειρωνεία, να ανακόπτει το ίδιο το Πανεπιστήμιο.