Το ...coaching ομορφιάς μέσω TikTok προς τους εφήβους μπορεί να είναι πιο επιβλαβές από ό,τι νομίζουν.
Στην πρώτη μελέτη που εξέτασε τους πιθανούς κινδύνους και τα οφέλη των ρουτινών περιποίησης του δέρματος των εφήβων που δημοσιεύονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επιστήμονες του Northwestern Medicine διαπίστωσαν ότι κορίτσια ηλικίας 7 έως 18 ετών χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο έξι διαφορετικά προϊόντα στο πρόσωπό τους, με ορισμένα κορίτσια να χρησιμοποιούν περισσότερα από δώδεκα προϊόντα. Τα προϊόντα αυτά τείνουν να διατίθενται σε μεγάλη κλίμακα στους νεότερους καταναλωτές και ενέχουν υψηλό κίνδυνο ερεθισμού του δέρματος και αλλεργίας, σύμφωνα με τη μελέτη.
Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στις 9 Ιουνίου στο περιοδικό Pediatrics.
Η καθημερινή ρουτίνα περιποίησης του δέρματος κάθε εφήβου κοστίζει κατά μέσο όρο 168 δολάρια (τα οποία, σύμφωνα με τους συγγραφείς, διαρκούν συνήθως ένα μήνα, ανάλογα με το μέγεθος των προϊόντων), με κάποια να κοστίζουν πάνω από 500 δολάρια, σύμφωνα με τη μελέτη.
Καθώς πλησιάζει το καλοκαίρι, οι συγγραφείς της μελέτης προειδοποίησαν ότι μόνο το 26% των ρουτινών περιποίησης του δέρματος κατά τη διάρκεια της ημέρας περιλαμβάνουν αντηλιακό - αναμφισβήτητα το πιο σημαντικό προϊόν περιποίησης του δέρματος για όλες τις ηλικίες, αλλά ιδιαίτερα για τα παιδιά.
Τα βίντεο με τις περισσότερες προβολές περιείχαν κατά μέσο όρο 11 δυνητικά ερεθιστικά δραστικά συστατικά, σύμφωνα με τη μελέτη, εκθέτοντας τους δημιουργούς του περιεχομένου σε κίνδυνο εμφάνισης δερματικών ερεθισμών, ευαισθησίας στον ήλιο και δερματικής αλλεργίας γνωστής ως αλλεργική δερματίτιδα εξ επαφής. Προηγούμενα στοιχεία έχουν δείξει ότι η ανάπτυξη μιας τέτοιας αλλεργίας μπορεί να περιορίσει τα είδη σαπουνιών, σαμπουάν και καλλυντικών που μπορούν να χρησιμοποιούν οι χρήστες για το υπόλοιπο της ζωής τους.
«Ο υψηλός κίνδυνος ερεθισμού προήλθε τόσο από τη χρήση πολλαπλών δραστικών συστατικών ταυτόχρονα, όσο και από την επανειλημμένη εφαρμογή του ίδιου δραστικού συστατικού χωρίς να το γνωρίζουν, όταν το δραστικό συστατικό αυτό βρέθηκε σε τρία, τέσσερα, πέντε διαφορετικά προϊόντα», δήλωσε η συντάκτρια της μελέτης, Δρ. Molly Hales, μεταδιδακτορική ερευνήτρια και πιστοποιημένη δερματολόγος στο τμήμα δερματολογίας της Ιατρικής Σχολής Feinberg του Πανεπιστημίου Northwestern.
Για παράδειγμα, σε ένα βίντεο που περιλαμβάνεται στη μελέτη, η δημιουργός του περιεχομένου εφάρμοσε 10 προϊόντα στο πρόσωπό της σε έξι λεπτά.
{ https://www.youtube.com/watch?v=emIsUY8EhTo&t=10s}
«Καθώς εφαρμόζει τα προϊόντα, αρχίζει να εκφράζει δυσφορία και κάψιμο, και στα τελευταία λεπτά εμφανίζει ορατή δερματική αντίδραση», δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας Δρ Tara Lagu, επίκουρη λέκτορας ιατρικής και ιατρικών κοινωνικών επιστημών στο Feinberg .
Τα βίντεο «δίνουν έμφαση σε πιο ανοιχτόχρωμη και λαμπερή επιδερμίδα»
«Παρατηρήσαμε ότι σε ορισμένες περιπτώσεις υπήρχε μια συγκεκαλυμμένη γλώσσα φυλετικών διακρίσεων που έδινε έμφαση σε πιο ανοιχτόχρωμη και λαμπερή επιδερμίδα», δήλωσε η Lagu. «Πιστεύω ότι υπήρχε επίσης μια πραγματική συσχέτιση μεταξύ της χρήσης αυτών των θεραπειών και του καταναλωτισμού».
Αυτά τα βίντεο προσφέρουν ελάχιστα ή καθόλου οφέλη για τον ανήλικο πληθυσμό στον οποίο απευθύνονται, κατέληξαν οι συγγραφείς της μελέτης. Επιπλέον, δεδομένου του τρόπου λειτουργίας των αλγορίθμων, είναι σχεδόν αδύνατο για τους γονείς ή τους παιδίατρους να παρακολουθήσουν ακριβώς τι βλέπουν τα παιδιά ή οι έφηβοι. Τέλος, υπάρχουν κίνδυνοι πέρα από τη βλάβη του δέρματος, είπε η Hales.
«Είναι προβληματικό να δείχνουμε κορίτσια που αφιερώνουν τόσο πολύ χρόνο και προσοχή στο δέρμα τους», είπε η Hales. «Θέτουμε πολύ υψηλά πρότυπα για αυτά τα κορίτσια. Η αναζήτηση της υγείας έχει γίνει μια μορφή αρετής στην κοινωνία μας, αλλά το ιδανικό της «υγείας» είναι επίσης πολύ συνυφασμένο με τα ιδανικά της ομορφιάς, της λεπτής σιλουέτας και της λευκότητας. Το ύπουλο με την «περιποίηση του δέρματος» είναι ότι ισχυρίζεται ότι αφορά την υγεία».