ΜΕΝΟΥ ΚΛΕΙΣΙΜΟ
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • ΟΜΟΡΦΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
  • DIGITAL HEALTH
  • FITNESS
  • HEALTH TALK
  • PATIENT TALK
  • PET
  • PHARMA NEWS
  • PHARMA POLICY

News4Health.gr

  • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
  • PHARMA NEWS
  • PET
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Όταν τα social media «σπρώχνουν» τους χρήστες στο junk food

Διατροφή
SHUTTERSTOCK
Αναρτήσεις με «τοποθέτηση προϊόντος». Και μάλιστα, συμπεριλαμβανομένων με αυξανόμενη συχνότητα και τροφίμων.
Πέμπτη, 08/02/2024 - 11:53
— Photo: SHUTTERSTOCK
Χάρις Μανουσάκη Χάρις Μανουσάκη

Η βιομηχανία της διαφήμισης δεν θα μπορούσε να αγνοήσει την δυναμική των μέσων κοινωνικών δικτύωσης, με τις αναρτήσεις που εμπεριέχουν πληρωμένες αναφορές τροφίμων να είναι πια εκατοντάδες. Κι όμως, οι ειδικοί επισημαίνουν βασιζόμενοι στα αποτελέσματα έρευνας ότι μέρος του περιεχομένου που σχετίζεται με τρόφιμα μπορεί να έχει επιβλαβείς επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των χρηστών. Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν πρόσφατα στο περιοδικό Appetite. Για τις ανάγκες της μελέτης, οι ερευνητές κατέγραψαν τις απαντήσεις μια ομάδας 63 νεαρών ενηλίκων, από 18-24 ετών, οι οποίοι παρακολούθησαν ανά ομάδες μια τυπική ροή αναρτήσεων στο Instagram και αντίστοιχα μια ελεγχομένη σειρά δημοσιεύσεων οι οποίες περιείχαν εικόνες «πρόχειρου φαγητού».

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι εκείνοι που παρακολούθησαν τις αναρτήσεις της επιλεγμένης κατηγορίας τροφίμων, ένιωσαν γρήγορα λαχτάρα για κατανάλωση αλμυρών και λιπαρών σνακ. Ταυτόχρονα όμως οι συμμετέχοντες δήλωναν απροσδόκητα ότι παράλληλα βίωναν αισθήματα άγχους, λύπης και εξάντλησης.

Τι λένε οι ειδικοί

«Η συνεχής έκθεση σε διαφημίσεις τροφίμων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σίγουρα μπορεί να επηρεάσει την αντίληψη και τη σχέση μας με το φαγητό», επισημαίνει η Δρ Nicole Avena, σύμβουλος διατροφής και επίκουρη Καθηγήτρια Νευροεπιστημών στο Mount Sinai School of Medicine.

«Παρακολουθώντας την αγαπημένη μας διασημότητα να απολαμβάνει ένα συγκεκριμένο "πρόχειρο" φαγητό μέσω μιας πληρωμένης διαφήμισης, είναι ένας παράγοντας που μπορεί να μας ωθήσει σε παρόμοιες διατροφικές επιλογές. Και αυτό λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο αν δούμε τον αγαπημένο μας influencer να απολαμβάνει υγιεινές και θρεπτικές τροφές επηρεάζοντας μας ανάλογα», προσθέτει η Δρ Avena.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν όντως να επηρεάσουν τη σχέση μας με το φαγητό μέσω σύγκρισης, παρά το γεγονός ότι αναρτήσεις αυτού του τύπου δεν έχουν ρεαλιστικό περιεχόμενο συνήθως και δεν αναπαριστούν στιγμές μιας πραγματικής ζωής.

Στο σημείο αυτό η Δρ Avena επισημαίνει πως «για τους χρήστες των μέσων αυτών, η σύγκριση ανάμεσα σε αυτό που έχουν στο πιάτο τους σε σχέση με το περιεχόμενο που βλέπουν στο τραπέζι εκείνων που ακολουθούν στις κοινωνικές πλατφόρμες, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη σχέση τους με το φαγητό, ακόμη και να δημιουργήσει αρνητικές σκέψεις για την εικόνα που έχουν για το σώμα τους».
Και μάλιστα, όσο περισσότερο εκτίθεται κάποιος από εμάς σε συγκεκριμένους τύπους περιεχομένου, τόσο μεγαλύτερος μπορεί τελικά να είναι ο ψυχολογικός αντίκτυπος.

Η «τέλεια» πραγματικότητα

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να είναι ένα αδιάκοπο «ρόλερ κόστερ» όπου συνταγές διανθισμένες με όμορφα εφέ και ωραία μουσική μας πείθουν να δοκιμάσουμε κάτι νέο ή ένας ακόμα «ειδικός φυσικής κατάστασης» -που στην πραγματικότητα ίσως δεν έχει την παραμικρή τεχνογνωσία- μοιράζεται πρόθυμα τα «μυστικά» του μαζί μας.
Η συνεχής έκθεση σε τέτοια ερεθίσματα τελικά κάνει πιο ισχυρή την πιθανότητα να επηρεαστεί η διατροφική μας -και όχι μόνο- καθημερινότητα, σύμφωνα με την Δρ Uma Naidoo, διατροφολόγο, επαγγελματία σεφ και συγγραφέα.

Η αυθόρμητη αντίδραση μας σε τέτοιες αναρτήσεις κρύβει έναν ολόκληρο μηχανισμό πίσω της. Όπως εξηγεί η Δρ Mireille Serlie, Καθηγήτρια Ιατρικής στο Yale School of Medicine, τα οπτικά ερεθίσματα που δείχνουν τροφή, προκαλούν απόκριση ντοπαμίνης σε περιοχές του εγκεφάλου μας που ελέγχουν τις ορμόνες «ανταμοιβής». «Ορισμένα τρόφιμα προκαλούν ισχυρότερη αντίδραση από άλλα», προσθέτει.

Έχει αποδειχθεί ότι οι εικόνες τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και ζάχαρη οδηγούν σε υψηλότερη απόκριση ντοπαμίνης και σε εντονότερη εγκεφαλική δραστηριότητα σε περιοχές ανταμοιβής.
Η ένταση αυτής της απόκρισης προσβλέπει στην κατανάλωση τροφής. Όμως, όσο περισσότερο υποκύπτουμε στην επιλογή ανθυγιεινών τροφίμων, τόσο περισσότερο είναι πιθανό να επηρεάσουμε την «καλωδίωση» του εγκεφάλου μας και να οδηγηθούμε σε ακόμα μεγαλύτερη λαχτάρα για τέτοιο φαγητό, σημειώνει η Δρ Serlie.

Η επιστήμη της διαφήμισης

Στις διαφημίσεις τροφίμων ο στόχος είναι το προϊόν να φαίνεται ελκυστικό και νόστιμο ώστε να οδηγήσει στην επιθυμία για αγορά και κατανάλωση. Οι εταιρείες τροφίμων χρησιμοποιούν συχνά τεχνικές μάρκετινγκ που βασίζονται σε τεχνικές ψυχολογικής χειραγώγησης ώστε να οδηγηθούν οι καταναλωτές σε συγκεκριμένες διατροφικές επιλογές.

Αποκωδικοποιώντας αυτές τις τεχνικές, οι επιστήμονες εξηγούν πώς μια ανάρτηση με λαχταριστό junk food μπορεί να ενεργοποιήσει το σύστημα ντοπαμίνης στον εγκέφαλο, το οποίο με την σειρά του θα προκαλέσει άμεσα συναισθήματα ευχαρίστησης. Για παράδειγμα, όταν ένα σακουλάκι με τσιπς εμφανιστεί στη ροή των αναρτήσεων που παρακολουθούμε μπορεί να αυξήσει τη λαχτάρα για πατατάκια ακριβώς επειδή ο εγκέφαλος μας έχει συνδέσει την κατανάλωση αυτού του τροφίμου με την συγκεκριμένη αίσθηση.

Οι επιστήμονες, διευκρινίζουν επίσης ότι συνυπάρχουν πολλοί ακόμα παράγοντες που εξηγούν γιατί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να μας επηρεάσουν συναισθηματικά.

«Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι πολλές βασικές ανθρώπινες συμπεριφορές πηγάζουν από την επιθυμία για επιβίωση» τονίζει η Δρ Naidoo.
και καταλήγει λέγοντας: «Καθώς παρακολουθούμε ελκυστικά τρόφιμα, προϊόντα και ανθρώπους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το πιο ασυνείδητο ένστικτο είναι να θέλουμε να τους μοιάσουμε και η δυσκολία να γίνει αυτό πραγματικότητα μπορεί να μας οδηγήσει σε αρνητικά συναισθήματα για εκείνους ή τον εαυτό μας».

Χρησιμοποιώντας με σύνεση τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Προτιμήστε να ακολουθείτε λογαριασμούς που παράγουν θετικό περιεχόμενο και προωθούν συναισθήματα αυτοπεποίθησης και κίνητρα για υγιεινές διατροφικές επιλογές, συστήνουν οι γιατροί.
Λογαριασμοί επαγγελματιών διατροφής, γιατρών ακόμα και επαγγελματιών εστίασης, έχουν περισσότερες πιθανότητες να διαθέτουν αξιόπιστο περιεχόμενο σε σχέση με τους υπόλοιπους λογαριασμούς στον αχανή χώρο του διαδικτύου όπου ο καθένας μπορεί ανεξέλεγκτα να είναι ό,τι δηλώσει...

Πηγή: healthline.com

  • SOCIAL MEDIA
  • JUNK FOOD
  • ΧΡΗΣΤΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Γερμανία: Κάθετη πτώση της κατανάλωσης φρέσκων φρούτων και λαχανικών
Γερμανία: Κάθετη πτώση της κατανάλωσης φρέσκων φρούτων και λαχανικών 08 Φεβρουαρίου 2024
Συγκριτικό crash test: Μοσχαρίσιο ή χοιρινό κρέας στο πρόγραμμα της διατροφής; 15 Φεβρουαρίου 2024
Συγκριτικό crash test: Μοσχαρίσιο ή χοιρινό κρέας στο πρόγραμμα της διατροφής;

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γυμναστική: Γιατί πρέπει να φερόμαστε ανάλογα με την ηλικία μας και όχι βάσει των τσιτάτων των social media
Fitness
04/11/2025 - 10:00

Γυμναστική: Γιατί πρέπει να φερόμαστε ανάλογα με την ηλικία μας και όχι βάσει των τσιτάτων των social media

Το τρέξιμο διορθώνει τις βλάβες που προκαλεί το junk food στον εγκέφαλο
Fitness
24/10/2025 - 13:00

Το τρέξιμο διορθώνει τις βλάβες που προκαλεί το junk food στον εγκέφαλο

Ειδικοί καταρρίπτουν τέσσερις μύθους για την περιποίηση και την υγεία των μαλλιών
Ομορφιά
23/10/2025 - 21:22

Ειδικοί καταρρίπτουν τέσσερις μύθους για την περιποίηση και την υγεία των μαλλιών

Εκστρατεία του EMA στα social media για την υπεύθυνη χρήση των φαρμάκων με αναστολείς GLP-1
Pharma Policy
21/10/2025 - 19:17

Εκστρατεία του EMA στα social media για την υπεύθυνη χρήση των φαρμάκων με αναστολείς GLP-1

Πρόταση της Κομισιόν για «μπλόκο» στα social media και την AI σε άτομα κάτω των 16 ετών
Ψυχική Υγεία
16/10/2025 - 22:36

Πρόταση της Κομισιόν για «μπλόκο» στα social media και την AI σε άτομα κάτω των 16 ετών

Δείκτης κακής ψυχικής υγείας η νυχτερινή χρήση των social media
Ψυχική Υγεία
13/10/2025 - 12:00

Δείκτης κακής ψυχικής υγείας η νυχτερινή χρήση των social media

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Γεωργιάδης: Το μεγαλύτερο μέρος του νομοσχεδίου για την Υγεία είχε διακομματική στήριξη
Επικαιρότητα
04/11/2025 - 10:23
Γυμναστική: Γιατί πρέπει να φερόμαστε ανάλογα με την ηλικία μας και όχι βάσει των τσιτάτων των social media
Fitness
04/11/2025 - 10:00
Μικροβελονισμός ραδιοσυχνοτήτων: Προειδοποίηση από τον FDA για τη δημοφιλή θεραπεία ομορφιάς
Ομορφιά
04/11/2025 - 08:05
Ο ΠΟΥ ζητεί επείγοντα μέτρα για μεγαλύτερη χρηματοδότηση της παγκόσμιας υγείας
Πολιτική Υγείας
04/11/2025 - 07:04
Θεσσαλονίκη: Όλο και πιο «φιλικό» προς βρέφη και γονείς το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου
Υγεία
04/11/2025 - 03:28
ECDC: Εκδήλωση για τα 20 χρόνια λειτουργίας - Τα μεγάλα επιτεύγματα του οργανισμού
Πολιτική Υγείας
04/11/2025 - 00:11
ΗΠΑ και άλλες χώρες ζητούν απαγόρευση των οδοντιατρικών αμαλγαμάτων με υδράργυρο
Επικαιρότητα
03/11/2025 - 23:34
Δύο νέες δομές αντιμετώπισης των εξαρτήσεων δημιουργούνται σε Σπάρτη και Καλαμάτα
Ψυχική Υγεία
03/11/2025 - 22:11
«Μαγειρεύουμε μαζί για την Καρδιά μας»: Εκπαιδευτική ημερίδα για την υγιεινή διατροφή
Διατροφή
03/11/2025 - 21:23
Κρήτη: Υπηρεσία ψυχολογικής υποστήριξης στο Κέντρο Υγείας Μοιρών μετά τα γεγονότα στα Βορίζια
Ψυχική Υγεία
03/11/2025 - 20:32
Οι περιβαλλοντικοί κίνδυνοι ευθύνονται για το 20% των θανάτων από καρδιά
Υγεία
03/11/2025 - 20:14
Που μπορεί να οφείλεται ο ξαφνικός πόνος στον ώμο!
Health Talk
03/11/2025 - 19:49
Νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη: Επόμενο βήμα το Υπουργείου Οικονομικών
Pharma Policy
03/11/2025 - 17:49
Πώς η χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης μπορεί να επηρεάσει τις αποδόσεις του ανθρώπινου εγκεφάλου
Digital Health
03/11/2025 - 17:14
Οργή Μιχαηλίδου για τις αντιδράσεις στο Μαρούσι κατά της δημιουργίας Στεγών Υποστηριζόμενης Διαβίωσης
Επικαιρότητα
03/11/2025 - 16:41
Αντίδραση και από την ΟΕΝΓΕ για τις κλήσεις των ψυχιάτρων σε προκαταρκτική εξέταση
Επικαιρότητα
03/11/2025 - 16:03
ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ: «Πάρτε πίσω την απόφαση για την αποζημίωση των ταινιών μέτρησης γλυκόζης»
Patient Talk
03/11/2025 - 15:38
MyPBCVoice: Ο σύλλογος Promitheas δίνει φωνή στους ασθενείς με Πρωτοπαθή Χολική Χολαγγειίτιδα στην Ελλάδα
Patient Talk
03/11/2025 - 15:14
Επτά φυτά εσωτερικού χώρου σύμμαχοι της υγείας μας
Υγεία
03/11/2025 - 15:00
Lavipharm: Στρατηγικής σημασίας η νέα συμμετοχή στη διεθνή έκθεση CPHI 2025 στη Φρανκφούρτη
Pharma News
03/11/2025 - 14:46
Οριακή η κατάσταση στις Σέρρες - Οι ζωονόσοι αφανίζουν τα κοπάδια, χιλιάδες οι σφαγές λόγω ευλογιάς
Επικαιρότητα
03/11/2025 - 14:34
Ο ΕΟΦ στη διεθνή εκστρατεία #MedSafetyWeek για την ασφάλεια των φαρμάκων
Pharma Policy
03/11/2025 - 14:17
Τα ανατριχιαστικά πειράματα που τελικά μπορούν να σώσουν ζωές
Υγεία
03/11/2025 - 14:00
Διημερίδα ΕΚΠΑ-ΙΑΣΩ: Γυναικολογικοί καρκίνοι, θεραπευτικά διλήμματα και νεότερα δεδομένα από το ESMO 2025
Υγεία
03/11/2025 - 13:18
Υγειονομική περίθαλψη: Πόσα πληρώνουν από την τσέπη τους οι πολίτες στην Ευρώπη - Η θέση της Ελλάδας
Πολιτική Υγείας
03/11/2025 - 13:02
Ο Όμιλος ΒΙΑΝΕΞ στηρίζει το έργο του Κέντρου Μέριμνας Ατόμων με Αναπηρία του Δήμου Βέροιας
Pharma News
03/11/2025 - 12:33
Παγκόσμια Ημέρα «One Health»: Ώρα για δράση!
Πολιτική Υγείας
03/11/2025 - 12:00
ΟΗΕ: Φαύλος κύκλος οικονομικών ανισοτήτων και πανδημιών
Πολιτική Υγείας
03/11/2025 - 11:00
Συνάντηση Γεωργιάδη με τις φαρμακευτικές εταιρείες με φόντο το νοσοκομειακό φάρμακο
Pharma Policy
03/11/2025 - 10:09
Ερευνητές κατάφεραν να αναστρέψουν διαδικασία γήρανσης στην επιδερμίδα
Υγεία
03/11/2025 - 10:00

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Συνάντηση Γεωργιάδη με τις φαρμακευτικές εταιρείες με φόντο το νοσοκομειακό φάρμακο
Pharma Policy
03/11/2025 - 10:09
Πώς ένα μεταλλικό κομμάτι, παρατημένο στο πάτωμα από έναν μάστορα, «γέννησε» το σωτήριο στεντ
Υγεία
02/11/2025 - 09:04
Τα ανατριχιαστικά πειράματα που τελικά μπορούν να σώσουν ζωές
Υγεία
03/11/2025 - 14:00
Νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη: Επόμενο βήμα το Υπουργείου Οικονομικών
Pharma Policy
03/11/2025 - 17:49
Επτά φυτά εσωτερικού χώρου σύμμαχοι της υγείας μας
Υγεία
03/11/2025 - 15:00
News4Health.gr
  • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Copyright © 2019 - 2025 SPORTNEWS ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΑΕ. All rights reserved.
ΜΕΛΟΣ #232426 ΤΟΥ Μ.Η.Τ. Μέλος #232426 του Μ.Η.Τ.
developed by Nuevvo