ΜΕΝΟΥ ΚΛΕΙΣΙΜΟ
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • ΟΜΟΡΦΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
  • DIGITAL HEALTH
  • FITNESS
  • HEALTH TALK
  • PATIENT TALK
  • PET
  • PHARMA NEWS
  • PHARMA POLICY

News4Health.gr

  • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
  • PHARMA NEWS
  • PET
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Όταν τα social media «σπρώχνουν» τους χρήστες στο junk food

Διατροφή
SHUTTERSTOCK
Αναρτήσεις με «τοποθέτηση προϊόντος». Και μάλιστα, συμπεριλαμβανομένων με αυξανόμενη συχνότητα και τροφίμων.
Πέμπτη, 08/02/2024 - 11:53
— Photo: SHUTTERSTOCK
Χάρις Μανουσάκη Χάρις Μανουσάκη

Η βιομηχανία της διαφήμισης δεν θα μπορούσε να αγνοήσει την δυναμική των μέσων κοινωνικών δικτύωσης, με τις αναρτήσεις που εμπεριέχουν πληρωμένες αναφορές τροφίμων να είναι πια εκατοντάδες. Κι όμως, οι ειδικοί επισημαίνουν βασιζόμενοι στα αποτελέσματα έρευνας ότι μέρος του περιεχομένου που σχετίζεται με τρόφιμα μπορεί να έχει επιβλαβείς επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των χρηστών. Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν πρόσφατα στο περιοδικό Appetite. Για τις ανάγκες της μελέτης, οι ερευνητές κατέγραψαν τις απαντήσεις μια ομάδας 63 νεαρών ενηλίκων, από 18-24 ετών, οι οποίοι παρακολούθησαν ανά ομάδες μια τυπική ροή αναρτήσεων στο Instagram και αντίστοιχα μια ελεγχομένη σειρά δημοσιεύσεων οι οποίες περιείχαν εικόνες «πρόχειρου φαγητού».

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι εκείνοι που παρακολούθησαν τις αναρτήσεις της επιλεγμένης κατηγορίας τροφίμων, ένιωσαν γρήγορα λαχτάρα για κατανάλωση αλμυρών και λιπαρών σνακ. Ταυτόχρονα όμως οι συμμετέχοντες δήλωναν απροσδόκητα ότι παράλληλα βίωναν αισθήματα άγχους, λύπης και εξάντλησης.

Τι λένε οι ειδικοί

«Η συνεχής έκθεση σε διαφημίσεις τροφίμων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σίγουρα μπορεί να επηρεάσει την αντίληψη και τη σχέση μας με το φαγητό», επισημαίνει η Δρ Nicole Avena, σύμβουλος διατροφής και επίκουρη Καθηγήτρια Νευροεπιστημών στο Mount Sinai School of Medicine.

«Παρακολουθώντας την αγαπημένη μας διασημότητα να απολαμβάνει ένα συγκεκριμένο "πρόχειρο" φαγητό μέσω μιας πληρωμένης διαφήμισης, είναι ένας παράγοντας που μπορεί να μας ωθήσει σε παρόμοιες διατροφικές επιλογές. Και αυτό λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο αν δούμε τον αγαπημένο μας influencer να απολαμβάνει υγιεινές και θρεπτικές τροφές επηρεάζοντας μας ανάλογα», προσθέτει η Δρ Avena.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν όντως να επηρεάσουν τη σχέση μας με το φαγητό μέσω σύγκρισης, παρά το γεγονός ότι αναρτήσεις αυτού του τύπου δεν έχουν ρεαλιστικό περιεχόμενο συνήθως και δεν αναπαριστούν στιγμές μιας πραγματικής ζωής.

Στο σημείο αυτό η Δρ Avena επισημαίνει πως «για τους χρήστες των μέσων αυτών, η σύγκριση ανάμεσα σε αυτό που έχουν στο πιάτο τους σε σχέση με το περιεχόμενο που βλέπουν στο τραπέζι εκείνων που ακολουθούν στις κοινωνικές πλατφόρμες, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη σχέση τους με το φαγητό, ακόμη και να δημιουργήσει αρνητικές σκέψεις για την εικόνα που έχουν για το σώμα τους».
Και μάλιστα, όσο περισσότερο εκτίθεται κάποιος από εμάς σε συγκεκριμένους τύπους περιεχομένου, τόσο μεγαλύτερος μπορεί τελικά να είναι ο ψυχολογικός αντίκτυπος.

Η «τέλεια» πραγματικότητα

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να είναι ένα αδιάκοπο «ρόλερ κόστερ» όπου συνταγές διανθισμένες με όμορφα εφέ και ωραία μουσική μας πείθουν να δοκιμάσουμε κάτι νέο ή ένας ακόμα «ειδικός φυσικής κατάστασης» -που στην πραγματικότητα ίσως δεν έχει την παραμικρή τεχνογνωσία- μοιράζεται πρόθυμα τα «μυστικά» του μαζί μας.
Η συνεχής έκθεση σε τέτοια ερεθίσματα τελικά κάνει πιο ισχυρή την πιθανότητα να επηρεαστεί η διατροφική μας -και όχι μόνο- καθημερινότητα, σύμφωνα με την Δρ Uma Naidoo, διατροφολόγο, επαγγελματία σεφ και συγγραφέα.

Η αυθόρμητη αντίδραση μας σε τέτοιες αναρτήσεις κρύβει έναν ολόκληρο μηχανισμό πίσω της. Όπως εξηγεί η Δρ Mireille Serlie, Καθηγήτρια Ιατρικής στο Yale School of Medicine, τα οπτικά ερεθίσματα που δείχνουν τροφή, προκαλούν απόκριση ντοπαμίνης σε περιοχές του εγκεφάλου μας που ελέγχουν τις ορμόνες «ανταμοιβής». «Ορισμένα τρόφιμα προκαλούν ισχυρότερη αντίδραση από άλλα», προσθέτει.

Έχει αποδειχθεί ότι οι εικόνες τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και ζάχαρη οδηγούν σε υψηλότερη απόκριση ντοπαμίνης και σε εντονότερη εγκεφαλική δραστηριότητα σε περιοχές ανταμοιβής.
Η ένταση αυτής της απόκρισης προσβλέπει στην κατανάλωση τροφής. Όμως, όσο περισσότερο υποκύπτουμε στην επιλογή ανθυγιεινών τροφίμων, τόσο περισσότερο είναι πιθανό να επηρεάσουμε την «καλωδίωση» του εγκεφάλου μας και να οδηγηθούμε σε ακόμα μεγαλύτερη λαχτάρα για τέτοιο φαγητό, σημειώνει η Δρ Serlie.

Η επιστήμη της διαφήμισης

Στις διαφημίσεις τροφίμων ο στόχος είναι το προϊόν να φαίνεται ελκυστικό και νόστιμο ώστε να οδηγήσει στην επιθυμία για αγορά και κατανάλωση. Οι εταιρείες τροφίμων χρησιμοποιούν συχνά τεχνικές μάρκετινγκ που βασίζονται σε τεχνικές ψυχολογικής χειραγώγησης ώστε να οδηγηθούν οι καταναλωτές σε συγκεκριμένες διατροφικές επιλογές.

Αποκωδικοποιώντας αυτές τις τεχνικές, οι επιστήμονες εξηγούν πώς μια ανάρτηση με λαχταριστό junk food μπορεί να ενεργοποιήσει το σύστημα ντοπαμίνης στον εγκέφαλο, το οποίο με την σειρά του θα προκαλέσει άμεσα συναισθήματα ευχαρίστησης. Για παράδειγμα, όταν ένα σακουλάκι με τσιπς εμφανιστεί στη ροή των αναρτήσεων που παρακολουθούμε μπορεί να αυξήσει τη λαχτάρα για πατατάκια ακριβώς επειδή ο εγκέφαλος μας έχει συνδέσει την κατανάλωση αυτού του τροφίμου με την συγκεκριμένη αίσθηση.

Οι επιστήμονες, διευκρινίζουν επίσης ότι συνυπάρχουν πολλοί ακόμα παράγοντες που εξηγούν γιατί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να μας επηρεάσουν συναισθηματικά.

«Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι πολλές βασικές ανθρώπινες συμπεριφορές πηγάζουν από την επιθυμία για επιβίωση» τονίζει η Δρ Naidoo.
και καταλήγει λέγοντας: «Καθώς παρακολουθούμε ελκυστικά τρόφιμα, προϊόντα και ανθρώπους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το πιο ασυνείδητο ένστικτο είναι να θέλουμε να τους μοιάσουμε και η δυσκολία να γίνει αυτό πραγματικότητα μπορεί να μας οδηγήσει σε αρνητικά συναισθήματα για εκείνους ή τον εαυτό μας».

Χρησιμοποιώντας με σύνεση τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Προτιμήστε να ακολουθείτε λογαριασμούς που παράγουν θετικό περιεχόμενο και προωθούν συναισθήματα αυτοπεποίθησης και κίνητρα για υγιεινές διατροφικές επιλογές, συστήνουν οι γιατροί.
Λογαριασμοί επαγγελματιών διατροφής, γιατρών ακόμα και επαγγελματιών εστίασης, έχουν περισσότερες πιθανότητες να διαθέτουν αξιόπιστο περιεχόμενο σε σχέση με τους υπόλοιπους λογαριασμούς στον αχανή χώρο του διαδικτύου όπου ο καθένας μπορεί ανεξέλεγκτα να είναι ό,τι δηλώσει...

Πηγή: healthline.com

  • SOCIAL MEDIA
  • JUNK FOOD
  • ΧΡΗΣΤΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Γερμανία: Κάθετη πτώση της κατανάλωσης φρέσκων φρούτων και λαχανικών
Γερμανία: Κάθετη πτώση της κατανάλωσης φρέσκων φρούτων και λαχανικών 08 Φεβρουαρίου 2024
Συγκριτικό crash test: Μοσχαρίσιο ή χοιρινό κρέας στο πρόγραμμα της διατροφής; 15 Φεβρουαρίου 2024
Συγκριτικό crash test: Μοσχαρίσιο ή χοιρινό κρέας στο πρόγραμμα της διατροφής;

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φον ντερ Λάιεν: Η Ευρώπη θα ηγηθεί στον τομέα της υγείας
Πολιτική Υγείας
10/09/2025 - 11:48

Φον ντερ Λάιεν: Η Ευρώπη θα ηγηθεί στον τομέα της υγείας

Μόνο μία ώρα την ημέρα σκρολαρίσματος στα social media προκαλεί ψηφιακή κόπωση στα μάτια
Υγεία
19/08/2025 - 13:00

Μόνο μία ώρα την ημέρα σκρολαρίσματος στα social media προκαλεί ψηφιακή κόπωση στα μάτια

Το 33,6% των εφήβων της Κρήτης συνδέεται στο διαδίκτυο λόγω... πλήξης και μοναξιάς
Ψυχική Υγεία
29/07/2025 - 14:03

Το 33,6% των εφήβων της Κρήτης συνδέεται στο διαδίκτυο λόγω... πλήξης και μοναξιάς

Καταγγελία κατά Οφθαλμιάτρων από τον ΙΣΑ για αντιδεοντολογική προβολή μέσω social media
Πολιτική Υγείας
23/07/2025 - 06:54

Καταγγελία κατά Οφθαλμιάτρων από τον ΙΣΑ για αντιδεοντολογική προβολή μέσω social media

KidsRight Index: Καμπανάκι για την ψυχική υγεία των παιδιών με τη χρήση των social media
Ψυχική Υγεία
11/06/2025 - 13:04

KidsRight Index: Καμπανάκι για την ψυχική υγεία των παιδιών με τη χρήση των social media

Εννέα λόγοι που οι έφηβοι έχουν προβληματική σχέση με τα social media
Ψυχική Υγεία
06/05/2025 - 11:09

Εννέα λόγοι που οι έφηβοι έχουν προβληματική σχέση με τα social media

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Φάμελλος: Ανεπαρκή και καθυστερημένα τα μέτρα κατά της ευλογιάς των αιγοπροβάτων
Επικαιρότητα
19/09/2025 - 06:54
Δωρεάν εξετάσεις στους ασφαλισμένους του ΕΔΟΕΑΠ από την Affidea έως το τέλος του 2025
Υπηρεσίες Υγείας
19/09/2025 - 03:27
Θεσσαλονίκη: Εθελοντική αιμοδοσία στο ΑΠΘ την Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου
Επικαιρότητα
19/09/2025 - 00:08
ΣΥΡΙΖΑ: «Θλιβερή πρωτιά της Ελλάδας στην παιδική φτώχεια»
Επικαιρότητα
19/09/2025 - 00:07
Η θεατρική ομάδα του Νοσοκομείου Μεταξά «Metaxact» στο Βεάκειο Θέατρο Πειραιά
Πολιτική Υγείας
18/09/2025 - 22:53
Στην Ελλάδα ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Bayer AG, Bill Anderson
Pharma News
18/09/2025 - 22:32
Διατροφή παιδιών στους δημόσιους και ιδιωτικούς βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς
Πολιτική Υγείας
18/09/2025 - 22:09
Ο ασταθής και ακραίος κύκλος του νερού απειλεί να φέρει παγκόσμια κρίση στους υδάτινους πόρους
Επικαιρότητα
18/09/2025 - 21:47
Νευροψυχολογική εκτίμηση για την άνοια στις εκδηλώσεις για την Παγκόσμια Ημέρα Αλτσχάιμερ
Υγεία
18/09/2025 - 21:12
ΕΣΗΕΑ και Ελληνική Καρδιολογική Εταιρεία υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας - Ολοκληρώθηκε το σεμινάριο ΚΑΡΠΑ
Υγεία
18/09/2025 - 20:49
Διαβήτης τύπου 2: Μεγαλύτερος ο κίνδυνος για όσους καπνίζουν ή ατμίζουν
Υγεία
18/09/2025 - 20:33
Προειδοποίηση από τη Novo Nordisk για ιστοσελίδες που πωλούν παράνομα σκευάσματα σεμαγλουτίδης
Pharma News
18/09/2025 - 20:07
Premium ενδοφακοί: Πώς μπορείτε να απαλλαγείτε από τα γυαλιά μετά τον καταρράκτη
Health Talk
18/09/2025 - 19:41
Τι είναι η νόσος του Lyme με την οποία παλεύει επί 12 χρόνια η Μπέλα Χαντίντ - Τα συγκλονιστικά λόγια της μητέρας της!
Επικαιρότητα
18/09/2025 - 19:14
Κορονοϊός: Δύο θάνατοι και 226 νέες εισαγωγές την τελευταία εβδομάδα
Υγεία
18/09/2025 - 18:44
Ο ΠΟΥ προτείνει εφικτές οικονομικές λύσεις για τα μη μεταδιδόμενα νοσήματα και την ψυχική υγεία
Πολιτική Υγείας
18/09/2025 - 18:24
Ποια είναι τα οφέλη της προληπτικής κολονοσκόπησης;
Health Talk
18/09/2025 - 17:56
Οι κοινωνικές ανισότητες και οι διατροφικές διαταραχές στην εφηβεία
Ψυχική Υγεία
18/09/2025 - 17:19
Η Roche εξαγοράζει την εταιρεία ανάπτυξης φαρμάκων για το ήπαρ 89bio έναντι 3,5 δισ. δολαρίων
Pharma News
18/09/2025 - 17:02
ΠΣΦ: Σεμινάριο στο 401 ΓΣΝ, για ασθενείς και νοσηλευτές
Υγεία
18/09/2025 - 16:53
Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης ξεκινάει θεραπευτικό πρόγραμμα για άτομα άνω των 60 με προβλήματα ψυχικής υγείας
Ψυχική Υγεία
18/09/2025 - 16:27
Ευλογιά αιγοπροβάτων: «Ο εμβολιασμός των ζώων θα πλήξει τις εξαγωγές φέτας»
Επικαιρότητα
18/09/2025 - 16:01
Ναρκοληψία: Η άγνωστη πάθηση - Τα συμπτώματα, οι επιπτώσεις της και οι προτεινόμενες θεραπείες
Patient Talk
18/09/2025 - 15:22
Αισθητήρες εντόπισαν τους πέντε διαφορετικούς τύπους υπερφαγίας
Digital Health
18/09/2025 - 15:01
Το χάπι – έκπληξη της Novo Nordisk στον... χορό των θεραπειών κατά της παχυσαρκίας
Pharma News
18/09/2025 - 14:44
Νέα δραματική προειδοποίηση ΠΟΥ για τη Γάζα: «Στο χείλος της κατάρρευσης τα νοσοκομεία»
Επικαιρότητα
18/09/2025 - 14:19
Η προπόνηση με αντιστάσεις βελτιώνει την υγεία των νεύρων και επιβραδύνει τη γήρανση!
Fitness
18/09/2025 - 14:00
Συστατικό που εντοπίζεται στη φλούδα του μήλου και του σύκου στη μάχη κατά της περιοδοντίτιδας
Υγεία
18/09/2025 - 13:00
Ο υποσιτισμός προκαλεί μια ξεχωριστή μορφή διαβήτη
Υγεία
18/09/2025 - 12:30
Τα χαρακτηριστικά των ανθρώπων που απέχουν από το σεξ - Τι έδειξε έρευνα
Ψυχική Υγεία
18/09/2025 - 12:00

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Η άνοια σε ηλικίες κάτω των 60: Τα συμπτώματα στην γκρίζα ζώνη και οι παράγοντες κινδύνου
Υγεία
16/09/2025 - 14:00
Το πολύ χαμηλό βάρος είναι πιο απειλητικό για τη ζωή απ' ό,τι τα περιττά κιλά
Υγεία
16/09/2025 - 13:00
Τι είναι η νόσος του Lyme με την οποία παλεύει επί 12 χρόνια η Μπέλα Χαντίντ - Τα συγκλονιστικά λόγια της μητέρας της!
Επικαιρότητα
18/09/2025 - 19:14
Κυστίτιδα: Προγνωστικός δείκτης για καρκίνο του ουρογεννητικού συστήματος σε γυναίκες και άνδρες μετά τα 50
Υγεία
17/09/2025 - 12:00
Στο φως η άγνωστη πρωτεΐνη που μπορεί να αντιστρέψει τη γήρανση
Υγεία
16/09/2025 - 17:43
News4Health.gr
  • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Copyright © 2019 - 2025 SPORTNEWS ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΑΕ. All rights reserved.
ΜΕΛΟΣ #232426 ΤΟΥ Μ.Η.Τ. Μέλος #232426 του Μ.Η.Τ.
developed by Nuevvo