ΜΕΝΟΥ ΚΛΕΙΣΙΜΟ
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • ΟΜΟΡΦΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
  • DIGITAL HEALTH
  • FITNESS
  • HEALTH TALK
  • PATIENT TALK
  • PET
  • PHARMA NEWS
  • PHARMA POLICY

News4Health.gr

  • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
  • PHARMA NEWS
  • PET
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Όταν τα social media «σπρώχνουν» τους χρήστες στο junk food

Διατροφή
SHUTTERSTOCK
Αναρτήσεις με «τοποθέτηση προϊόντος». Και μάλιστα, συμπεριλαμβανομένων με αυξανόμενη συχνότητα και τροφίμων.
Πέμπτη, 08/02/2024 - 11:53
— Photo: SHUTTERSTOCK
Χάρις Μανουσάκη Χάρις Μανουσάκη

Η βιομηχανία της διαφήμισης δεν θα μπορούσε να αγνοήσει την δυναμική των μέσων κοινωνικών δικτύωσης, με τις αναρτήσεις που εμπεριέχουν πληρωμένες αναφορές τροφίμων να είναι πια εκατοντάδες. Κι όμως, οι ειδικοί επισημαίνουν βασιζόμενοι στα αποτελέσματα έρευνας ότι μέρος του περιεχομένου που σχετίζεται με τρόφιμα μπορεί να έχει επιβλαβείς επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των χρηστών. Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν πρόσφατα στο περιοδικό Appetite. Για τις ανάγκες της μελέτης, οι ερευνητές κατέγραψαν τις απαντήσεις μια ομάδας 63 νεαρών ενηλίκων, από 18-24 ετών, οι οποίοι παρακολούθησαν ανά ομάδες μια τυπική ροή αναρτήσεων στο Instagram και αντίστοιχα μια ελεγχομένη σειρά δημοσιεύσεων οι οποίες περιείχαν εικόνες «πρόχειρου φαγητού».

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι εκείνοι που παρακολούθησαν τις αναρτήσεις της επιλεγμένης κατηγορίας τροφίμων, ένιωσαν γρήγορα λαχτάρα για κατανάλωση αλμυρών και λιπαρών σνακ. Ταυτόχρονα όμως οι συμμετέχοντες δήλωναν απροσδόκητα ότι παράλληλα βίωναν αισθήματα άγχους, λύπης και εξάντλησης.

Τι λένε οι ειδικοί

«Η συνεχής έκθεση σε διαφημίσεις τροφίμων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σίγουρα μπορεί να επηρεάσει την αντίληψη και τη σχέση μας με το φαγητό», επισημαίνει η Δρ Nicole Avena, σύμβουλος διατροφής και επίκουρη Καθηγήτρια Νευροεπιστημών στο Mount Sinai School of Medicine.

«Παρακολουθώντας την αγαπημένη μας διασημότητα να απολαμβάνει ένα συγκεκριμένο "πρόχειρο" φαγητό μέσω μιας πληρωμένης διαφήμισης, είναι ένας παράγοντας που μπορεί να μας ωθήσει σε παρόμοιες διατροφικές επιλογές. Και αυτό λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο αν δούμε τον αγαπημένο μας influencer να απολαμβάνει υγιεινές και θρεπτικές τροφές επηρεάζοντας μας ανάλογα», προσθέτει η Δρ Avena.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν όντως να επηρεάσουν τη σχέση μας με το φαγητό μέσω σύγκρισης, παρά το γεγονός ότι αναρτήσεις αυτού του τύπου δεν έχουν ρεαλιστικό περιεχόμενο συνήθως και δεν αναπαριστούν στιγμές μιας πραγματικής ζωής.

Στο σημείο αυτό η Δρ Avena επισημαίνει πως «για τους χρήστες των μέσων αυτών, η σύγκριση ανάμεσα σε αυτό που έχουν στο πιάτο τους σε σχέση με το περιεχόμενο που βλέπουν στο τραπέζι εκείνων που ακολουθούν στις κοινωνικές πλατφόρμες, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη σχέση τους με το φαγητό, ακόμη και να δημιουργήσει αρνητικές σκέψεις για την εικόνα που έχουν για το σώμα τους».
Και μάλιστα, όσο περισσότερο εκτίθεται κάποιος από εμάς σε συγκεκριμένους τύπους περιεχομένου, τόσο μεγαλύτερος μπορεί τελικά να είναι ο ψυχολογικός αντίκτυπος.

Η «τέλεια» πραγματικότητα

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να είναι ένα αδιάκοπο «ρόλερ κόστερ» όπου συνταγές διανθισμένες με όμορφα εφέ και ωραία μουσική μας πείθουν να δοκιμάσουμε κάτι νέο ή ένας ακόμα «ειδικός φυσικής κατάστασης» -που στην πραγματικότητα ίσως δεν έχει την παραμικρή τεχνογνωσία- μοιράζεται πρόθυμα τα «μυστικά» του μαζί μας.
Η συνεχής έκθεση σε τέτοια ερεθίσματα τελικά κάνει πιο ισχυρή την πιθανότητα να επηρεαστεί η διατροφική μας -και όχι μόνο- καθημερινότητα, σύμφωνα με την Δρ Uma Naidoo, διατροφολόγο, επαγγελματία σεφ και συγγραφέα.

Η αυθόρμητη αντίδραση μας σε τέτοιες αναρτήσεις κρύβει έναν ολόκληρο μηχανισμό πίσω της. Όπως εξηγεί η Δρ Mireille Serlie, Καθηγήτρια Ιατρικής στο Yale School of Medicine, τα οπτικά ερεθίσματα που δείχνουν τροφή, προκαλούν απόκριση ντοπαμίνης σε περιοχές του εγκεφάλου μας που ελέγχουν τις ορμόνες «ανταμοιβής». «Ορισμένα τρόφιμα προκαλούν ισχυρότερη αντίδραση από άλλα», προσθέτει.

Έχει αποδειχθεί ότι οι εικόνες τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και ζάχαρη οδηγούν σε υψηλότερη απόκριση ντοπαμίνης και σε εντονότερη εγκεφαλική δραστηριότητα σε περιοχές ανταμοιβής.
Η ένταση αυτής της απόκρισης προσβλέπει στην κατανάλωση τροφής. Όμως, όσο περισσότερο υποκύπτουμε στην επιλογή ανθυγιεινών τροφίμων, τόσο περισσότερο είναι πιθανό να επηρεάσουμε την «καλωδίωση» του εγκεφάλου μας και να οδηγηθούμε σε ακόμα μεγαλύτερη λαχτάρα για τέτοιο φαγητό, σημειώνει η Δρ Serlie.

Η επιστήμη της διαφήμισης

Στις διαφημίσεις τροφίμων ο στόχος είναι το προϊόν να φαίνεται ελκυστικό και νόστιμο ώστε να οδηγήσει στην επιθυμία για αγορά και κατανάλωση. Οι εταιρείες τροφίμων χρησιμοποιούν συχνά τεχνικές μάρκετινγκ που βασίζονται σε τεχνικές ψυχολογικής χειραγώγησης ώστε να οδηγηθούν οι καταναλωτές σε συγκεκριμένες διατροφικές επιλογές.

Αποκωδικοποιώντας αυτές τις τεχνικές, οι επιστήμονες εξηγούν πώς μια ανάρτηση με λαχταριστό junk food μπορεί να ενεργοποιήσει το σύστημα ντοπαμίνης στον εγκέφαλο, το οποίο με την σειρά του θα προκαλέσει άμεσα συναισθήματα ευχαρίστησης. Για παράδειγμα, όταν ένα σακουλάκι με τσιπς εμφανιστεί στη ροή των αναρτήσεων που παρακολουθούμε μπορεί να αυξήσει τη λαχτάρα για πατατάκια ακριβώς επειδή ο εγκέφαλος μας έχει συνδέσει την κατανάλωση αυτού του τροφίμου με την συγκεκριμένη αίσθηση.

Οι επιστήμονες, διευκρινίζουν επίσης ότι συνυπάρχουν πολλοί ακόμα παράγοντες που εξηγούν γιατί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να μας επηρεάσουν συναισθηματικά.

«Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι πολλές βασικές ανθρώπινες συμπεριφορές πηγάζουν από την επιθυμία για επιβίωση» τονίζει η Δρ Naidoo.
και καταλήγει λέγοντας: «Καθώς παρακολουθούμε ελκυστικά τρόφιμα, προϊόντα και ανθρώπους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το πιο ασυνείδητο ένστικτο είναι να θέλουμε να τους μοιάσουμε και η δυσκολία να γίνει αυτό πραγματικότητα μπορεί να μας οδηγήσει σε αρνητικά συναισθήματα για εκείνους ή τον εαυτό μας».

Χρησιμοποιώντας με σύνεση τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Προτιμήστε να ακολουθείτε λογαριασμούς που παράγουν θετικό περιεχόμενο και προωθούν συναισθήματα αυτοπεποίθησης και κίνητρα για υγιεινές διατροφικές επιλογές, συστήνουν οι γιατροί.
Λογαριασμοί επαγγελματιών διατροφής, γιατρών ακόμα και επαγγελματιών εστίασης, έχουν περισσότερες πιθανότητες να διαθέτουν αξιόπιστο περιεχόμενο σε σχέση με τους υπόλοιπους λογαριασμούς στον αχανή χώρο του διαδικτύου όπου ο καθένας μπορεί ανεξέλεγκτα να είναι ό,τι δηλώσει...

Πηγή: healthline.com

  • SOCIAL MEDIA
  • JUNK FOOD
  • ΧΡΗΣΤΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Γερμανία: Κάθετη πτώση της κατανάλωσης φρέσκων φρούτων και λαχανικών
Γερμανία: Κάθετη πτώση της κατανάλωσης φρέσκων φρούτων και λαχανικών 08 Φεβρουαρίου 2024
Συγκριτικό crash test: Μοσχαρίσιο ή χοιρινό κρέας στο πρόγραμμα της διατροφής; 15 Φεβρουαρίου 2024
Συγκριτικό crash test: Μοσχαρίσιο ή χοιρινό κρέας στο πρόγραμμα της διατροφής;

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΠΥ και οθόνες: Τα social media και όχι τα παιδιά ευθύνονται για την ελλειμματική προσοχή στους εφήβους
Υγεία
09/12/2025 - 15:02

ΔΕΠΥ και οθόνες: Τα social media και όχι τα παιδιά ευθύνονται για την ελλειμματική προσοχή στους εφήβους

Deepfakes πραγματικών γιατρών που δήθεν διαφημίζουν συμπληρώματα έχουν κατακλύσει τα social media
Επικαιρότητα
08/12/2025 - 09:00

Deepfakes πραγματικών γιατρών που δήθεν διαφημίζουν συμπληρώματα έχουν κατακλύσει τα social media

Ακίλε Πολονάρα: Δάκρυα για την επιστροφή του στο σπίτι μετά τη δύσκολη μάχη με τη λευχαιμία
Επικαιρότητα
12/11/2025 - 21:47

Ακίλε Πολονάρα: Δάκρυα για την επιστροφή του στο σπίτι μετά τη δύσκολη μάχη με τη λευχαιμία

Γυμναστική: Γιατί πρέπει να φερόμαστε ανάλογα με την ηλικία μας και όχι βάσει των τσιτάτων των social media
Fitness
04/11/2025 - 10:00

Γυμναστική: Γιατί πρέπει να φερόμαστε ανάλογα με την ηλικία μας και όχι βάσει των τσιτάτων των social media

Το τρέξιμο διορθώνει τις βλάβες που προκαλεί το junk food στον εγκέφαλο
Fitness
24/10/2025 - 13:00

Το τρέξιμο διορθώνει τις βλάβες που προκαλεί το junk food στον εγκέφαλο

Ειδικοί καταρρίπτουν τέσσερις μύθους για την περιποίηση και την υγεία των μαλλιών
Ομορφιά
23/10/2025 - 21:22

Ειδικοί καταρρίπτουν τέσσερις μύθους για την περιποίηση και την υγεία των μαλλιών

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Φόβοι για τους κινδύνους από ύπαρξη τοξικών αερίων στις καμπίνες αεροσκαφών
Υγεία
24/12/2025 - 15:03
Πως να αποφύγετε τις καούρες αυτά τα Χριστούγεννα
Διατροφή
24/12/2025 - 14:00
Αισιόδοξες επιστημονικές εξελίξεις για την υγεία τη δική μας και του πλανήτη
Επικαιρότητα
24/12/2025 - 13:04
ΠΑΝΣΥΝΟΨΥ: Προβληματισμός, θλίψη και ανησυχία για το περιστατικό με τη 16χρονη στην Κυψέλη
Επικαιρότητα
24/12/2025 - 12:47
Κολπική ξηρότητα: Τα συμπτώματα και μια νέα επιλογή για την αντιμετώπισή της
Υγεία
24/12/2025 - 12:22
Πατάτα: Η πιο ευέλικτη γαρνιτούρα - Πώς να τη διαχειριστείτε για να μην γίνει Βατερλώ θερμίδων
Διατροφή
24/12/2025 - 12:00
Οι άνθρωποι μπορεί να έχουν έως και 33 αισθήσεις!
Υγεία
24/12/2025 - 11:00
Οι επιστήμονες δημιούργησαν ενδομήτριο στο εργαστήριο για να ρίξουν φως στα πρώτα στάδια της εγκυμοσύνης
Υγεία
24/12/2025 - 10:00
Γιορτές: Ξεκούραση δεν είναι να αράζεις στον καναπέ - Η αξία της ενεργητικής ανάπαυσης
Ψυχική Υγεία
24/12/2025 - 09:00
ΑΡΣΙΣ: Αυξάνονται τα παιδιά που επαιτούν στις γιορτές - «Μη δίνετε χρήματα, βοηθήστε με εναλλακτικούς τρόπους»
Επικαιρότητα
24/12/2025 - 07:24
Νοσοκομείο «Αλεξάνδρα»: Επιτυχημένη διαδικασία δωρεάς οργάνων
Υγεία
24/12/2025 - 03:37
TÜV NORD Hellas: Παράδοση αυτόματου εξωτερικού απινιδωτή στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Ζωγράφου
Επικαιρότητα
24/12/2025 - 00:21
Νέα θητεία Ευγενίδη στην προεδρία του ΦΣΘ - Η σύνθεση του ΔΣ
Pharma Policy
23/12/2025 - 23:03
Ευλογιά αιγοπροβάτων: Σε 450.233 ανέρχονται τα θανατωμένα ζώα
Επικαιρότητα
23/12/2025 - 22:18
Θεσσαλονίκη: Γιορτή αφιερωμένη στους μικρούς ήρωες που διδάσκουν δύναμη και χαμόγελο
Επικαιρότητα
23/12/2025 - 21:03
Ο Δήμος Ασπροπύργου δώρισε 14 ηλεκτροκίνητα κρεβάτια νέας γενιάς στο «Θριάσιο» νοσοκομείο
Επικαιρότητα
23/12/2025 - 20:46
Νέο καινοτόμο εμβόλιο καλύπτει περισσότερους ορότυπους της Πνευμονίας
Pharma News
23/12/2025 - 20:19
Ανάγκη για έναν νέο οδικό χάρτη στον προσυμπτωματικό έλεγχο του καρκίνου του πνεύμονα
Patient Talk
23/12/2025 - 20:02
O ΕΟΔΥ του αύριο με 16 έργα μετασχηματισμού της Δημόσιας Υγείας μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης
Πολιτική Υγείας
23/12/2025 - 19:44
Από τα μελομακάρονα στις ορμόνες: Οι γιορτινές συνήθειες επηρεάζουν την ευεξία των γυναικών
Health Talk
23/12/2025 - 19:07
Νέα εποχή στην απώλεια βάρους: Πράσινο φως από την FDA σε χάπι σεμαγλουτίδης
Pharma News
23/12/2025 - 18:19
Πώς η ρουτίνα του ύπνου μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της υπέρτασης
Υγεία
23/12/2025 - 17:56
Διάλεξη-απολογισμός για την πανδημία από τον πνευμονολόγο Κωνσταντίνο Γουργουλιάνη
Επικαιρότητα
23/12/2025 - 17:39
Ξεκίνησε η υποβολή αιτήσεων για την Ακαδημία Ασθενών - Τον Μάρτιο η έναρξη των μαθημάτων
Patient Talk
23/12/2025 - 17:23
«True Leader» η UNI-PHARMA - Αναδείχθηκε ανάμεσα στις 105 πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις στην Ελλάδα
Pharma News
23/12/2025 - 17:06
Γεωργιάδης από Φλώρινα: «Δεν θα αφήσουμε ούτε ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης αναξιοποίητο»
Πολιτική Υγείας
23/12/2025 - 16:54
Εκπαιδευτική δράση στη χρήση απινιδωτή και ΚΑΡΠΑ για το προσωπικό της ΑΔΜΘ
Επικαιρότητα
23/12/2025 - 16:32
ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ: Τα τρία βασικά αιτήματα που τέθηκαν στη συνάντηση με τον πρόεδρο του ΕΟΦ
Patient Talk
23/12/2025 - 16:11
Πόσο ασφαλείς είναι οι βαφές μαλλιών και πως θα μειώσετε τον κίνδυνο!
Ομορφιά
23/12/2025 - 15:57
Θεμιστοκλέους: «Το σύστημα υγείας είναι προετοιμασμένο για τη γρίπη - Να εμβολιαστούν οι ευπαθείς»
Πολιτική Υγείας
23/12/2025 - 15:34

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Γιατί οι γυναίκες αναγνωρίζουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τα σημάδια ασθένειας στα πρόσωπα των άλλων
Υγεία
22/12/2025 - 09:00
Χριστούγεννα με σακχαρώδη διαβήτη: Οκτώ απλά διατροφικά tips για απόλαυση με απόλυτο έλεγχο
Διατροφή
22/12/2025 - 16:58
Κάνετε ενέσεις απώλειας βάρους; Τι δεν πρέπει να έχει το χριστουγεννιάτικο πιάτο σας!
Υγεία
22/12/2025 - 11:00
Τροφικές δηλητηριάσεις και γιορτές: Οι συμβουλές ενός μικροβιολόγου
Διατροφή
22/12/2025 - 19:01
Νέα θεραπευτική αγωγή για τον μεταστατικό καρκίνο του μαστού
Υγεία
23/12/2025 - 10:00
News4Health.gr
  • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Copyright © 2019 - 2025 SPORTNEWS ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΑΕ. All rights reserved.
ΜΕΛΟΣ #232426 ΤΟΥ Μ.Η.Τ. Μέλος #232426 του Μ.Η.Τ.
developed by Nuevvo