ΜΕΝΟΥ ΚΛΕΙΣΙΜΟ
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • ΟΜΟΡΦΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
  • DIGITAL HEALTH
  • FITNESS
  • HEALTH TALK
  • PATIENT TALK
  • PET
  • PHARMA NEWS
  • PHARMA POLICY

News4Health.gr

  • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
  • PHARMA NEWS
  • PET
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Η θέση των πιάτων στο μενού επηρεάζουν τις επιλογές των εφήβων

Διατροφή
Freepik
Νέα έρευνα διαπίστωσε ότι η τοποθέτηση επιλογών γεύματος με λιγότερες θερμίδες στην κορυφή του μενού ενός εστιατορίου και η μείωση της διαθεσιμότητας των επιλογών με πολλές θερμίδες, κάνει τους εφήβους να παραγγέλνουν πιο εύκολα τις πιο υγιεινές επιλογές.
Πέμπτη, 13/02/2025 - 13:00
— Photo: Freepik
Κατερίνα Νικολοπούλου Κατερίνα Νικολοπούλου

Νέα έρευνα διαπίστωσε ότι η τοποθέτηση επιλογών γεύματος με λιγότερες θερμίδες στην κορυφή του μενού ενός εστιατορίου και η μείωση της διαθεσιμότητας των επιλογών με πολλές θερμίδες, κάνει τους εφήβους να παραγγέλνουν πιο εύκολα τις πιο υγιεινές επιλογές.

Αυτή η διαπίστωση κρίνεται σημαντική καθώς τα εστιατόρια αποτελούν ένα συνηθισμένο διατροφικό περιβάλλον για τους εφήβους, με το ένα πέμπτο των παιδιών να καταναλώνουν γεύματα έξω τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα.

Μια πρόσφατη μελέτη από το Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ και το Πανεπιστήμιο Aston, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Appetite, διαπίστωσε ότι η τοποθέτηση των επιλογών κύριου πιάτου σε ένα μενού εστιατορίου από τις πιο «φτωχές» θερμιδικά προς της πιο «πλούσιες» κάνει τους εφήβους πιο πιθανό να επιλέξουν την πιο υγιεινή (χαμηλότερη σε θερμίδες) επιλογή.

Η Δρ Katie Edwards, Ερευνήτρια Ψυχολογίας, επικεφαλής της μελέτης, δήλωσε: «Η παιδική παχυσαρκία αποτελεί σημαντική πρόκληση για τη δημόσια υγεία. Μια βασική περίοδος για τη στοχευμένη διαιτητική παρέμβαση είναι η εφηβεία, όταν οι νέοι γίνονται πιο ανεξάρτητοι, παίρνουν τις δικές τους αποφάσεις σχετικά με τη διατροφή και κοινωνικοποιούνται περισσότερο με φίλους. Οι παρεμβάσεις έχουν στοχεύσει στην υγιεινή διατροφή στο σπίτι και στο σχολείο, αλλά θέλαμε να δούμε πώς η αλλαγή των μενού των εστιατορίων μπορεί να επηρεάσει τις επιλογές των εφήβων».

Οι ερευνητές ζήτησαν από 432 νέους 13-17 ετών να συμμετάσχουν σε ένα διαδικτυακό πείραμα. Παρουσίασαν στους εφήβους διαφορετικά μενού, με πέντε ορεκτικά, δέκα κύρια πιάτα και πέντε επιδόρπια σε ξεχωριστές ενότητες, όπως θα τα έβρισκε κανείς σε ένα τυπικό μενού εστιατορίου.

Κάθε μενού ήταν ελαφρώς διαφορετικό: ένα που μείωνε τον αριθμό των προσφερόμενων επιλογών με υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες, ένα με τοποθέτηση στο μενού των γευμάτων με χαμηλή προς υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες, ένα που συνδύαζε τις παρεμβάσεις διαθεσιμότητας και τοποθέτησης, και στη συνέχεια ένα «τυπικό» μενού. Ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να επιλέξουν ένα ορεκτικό, ένα κυρίως πιάτο και ένα επιδόρπιο από κάθε μενού.

Το πείραμα έδειξε ότι οι παρεμβάσεις της διαθεσιμότητας και της θέσης οδήγησαν σε σημαντικά χαμηλότερες θερμιδικές επιλογές γευμάτων, σε σύγκριση με τις επιλογές που έγιναν από το μενού χωρίς καμία παρέμβαση (το «τυπικό» μενού).

Ο μέσος αριθμός θερμίδων για ένα επιλεγμένο γεύμα μειώθηκε από 2099,78 σε 1992,13 όταν τα είδη διατάχθηκαν από τη μικρότερη προς την υψηλότερη περιεκτικότητα σε θερμίδες. Η παρέμβαση για τη διαθεσιμότητα τον μείωσε από 2134,26 kcal σε 1956,18 kcal. Η ομάδα που είχε το συνδυασμένο μενού παρέμβασης διαθεσιμότητας και τοποθέτησης είδε την αξία των θερμίδων των γευμάτων της να μειώνεται κατακόρυφα από 2173,60 kcal σε 1884,44 kcal.

H Δρ Edwards κατέληξε στο συμπέρασμα: «Οι επιλογές του κύριου μενού επέφερε τη μεγαλύτερη μείωση στις θερμίδες μετά την παρέμβαση για τη θέση, από 1104,17 kcal σε 1045,16 kcal, ενώ η παρέμβαση για τη διαθεσιμότητα είχε ως αποτέλεσμα τη μεγαλύτερη μείωση στην επιλογή του ορεκτικού. Παρόλο που δεν παρατηρήθηκαν σε όλες τις παρεμβάσεις στατιστικά σημαντικές μειώσεις για όλα τα πιάτα, σε κάθε παρέμβαση παρατηρήθηκε σημαντική μείωση του θερμιδικού περιεχομένου των συνολικών γευμάτων.

Ο Δρ James Reynolds, Ανώτερος Λέκτορας Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Aston, δήλωσε ότι το επόμενο βήμα για την έρευνα αυτή θα ήταν η επανάληψη της μελέτης σε περιβάλλοντα εστιατορίων.

ΠΗΓΗ: Science Daily

Τελευταία τροποποίηση στις 13/02/2025 - 13:15
  • ΕΦΗΒΟΙ
  • ΘΕΡΜΙΔΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Γιατί το γκρέιπφρουτ μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνο; Ποιοι κινδυνεύουν;
Γιατί το γκρέιπφρουτ μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνο; Ποιοι κινδυνεύουν; 13 Φεβρουαρίου 2025
Η μακροχρόνια κατανάλωση γιαουρτιού μπορεί να αποτρέπει την εκδήλωση καρκίνου του παχέος εντέρου 13 Φεβρουαρίου 2025
Η μακροχρόνια κατανάλωση γιαουρτιού μπορεί να αποτρέπει την εκδήλωση καρκίνου του παχέος εντέρου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Υγιεινή διατροφή: Τα 3 "ναι" και τα 3 "όχι" για μακροχρόνια συμμόρφωση
Διατροφή
13/07/2026 - 16:00

Υγιεινή διατροφή: Τα 3 "ναι" και τα 3 "όχι" για μακροχρόνια συμμόρφωση

Η έντονη ζέστη του καλοκαιριού συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο αυτοκτονιών στους νέους
Ψυχική Υγεία
01/07/2026 - 14:00

Η έντονη ζέστη του καλοκαιριού συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο αυτοκτονιών στους νέους

Υπογεννητικότητα: Οι ερευνητές εστιάζουν στον ρόλο των έξυπνων κινητών
Υγεία
12/06/2026 - 16:11

Υπογεννητικότητα: Οι ερευνητές εστιάζουν στον ρόλο των έξυπνων κινητών

Τι συμβαίνει στο λίπος όταν χάνουμε κιλά;
Υγεία
08/06/2026 - 19:00

Τι συμβαίνει στο λίπος όταν χάνουμε κιλά;

Παγκόσμια Ημέρα Κατά του Καπνίσματος: Προτεραιότητα δημόσιας υγείας η προστασία των επόμενων γενεών
Υγεία
01/06/2026 - 11:09

Παγκόσμια Ημέρα Κατά του Καπνίσματος: Προτεραιότητα δημόσιας υγείας η προστασία των επόμενων γενεών

Αθλητικοί τραυματισμοί εφήβων: Συνέπειες και τρόποι αποφυγής
Health Talk
27/05/2026 - 18:23

Αθλητικοί τραυματισμοί εφήβων: Συνέπειες και τρόποι αποφυγής

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Διατροφικές «βόμβες» στα ράφια: Επτά προϊόντα που δεν πρέπει να αγγίζουμε
Διατροφή
13/08/2026 - 11:49
Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να «ξεκλειδώσει» τα μυστικά των βακτηριοφάγων
Υγεία
13/08/2026 - 11:04
ΕΟΔΥ: 45 νέα κρούσματα λοίμωξης του ιού του Δυτικού Νείλου και 9 θάνατοι
Υγεία
13/08/2026 - 10:19
«Ο πρόεδρος δεν δείχνει καλά»: Κορυφαίος καρδιολόγος άνοιξε συζήτηση για την υγεία του Τραμπ
Επικαιρότητα
13/08/2026 - 09:52
Πότε πρέπει να μας ανησυχήσει ο χρόνιος βήχας και ποιους κινδύνους μπορεί να κρύβει
Health Talk
12/08/2026 - 17:59
Παγκόσμια Ημέρα Νεολαίας: Ο ΕΕΣ καλεί νέους και εφήβους να ενταχθούν στις δράσεις του τομέα
Επικαιρότητα
12/08/2026 - 17:33
Επαναστατικό ψηφιακό «τεστ» χαρτογραφεί την έκθεσή μας στις χημικές ουσίες
Digital Health
12/08/2026 - 17:11
Θερμική εξάντληση ή θερμοπληξία; Η γνώση των διαφορών τους μπορεί να σώσει ζωές
Υγεία
12/08/2026 - 16:41
Κλειστοί οι λόφοι Λυκαβηττού και Φινόπουλου για τον κίνδυνο φωτιάς
Επικαιρότητα
12/08/2026 - 15:48
ΕΛΛΟΚ: Σημαντικό βήμα για την ογκολογική φροντίδα στη Δυτική Μακεδονία η αναβάθμιση του «Μποδοσάκειου»
Patient Talk
12/08/2026 - 15:26
Αντίδραση του ΠΟΥ για το νέο διάταγμα Τραμπ σχετικά με τα εμβόλια
Πολιτική Υγείας
12/08/2026 - 14:44
Θερμοκρασίες άνω των 35 βαθμών και σήμερα σε Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία
Επικαιρότητα
12/08/2026 - 14:08
Τα... πιάτα μας γίνονται όλο και πιο φτωχά σε ποικιλία φρέσκων λαχανικών
Διατροφή
12/08/2026 - 13:34
Χαρδαλιάς: «Η Περιφέρεια Αττικής αύξησε κατά 30% τις δράσεις κατά των κουνουπιών»
Πολιτική Υγείας
12/08/2026 - 13:03
Η Meta αντιμέτωπη με αγωγή τριάντα πολιτειών των ΗΠΑ για τον εθισμό ανηλίκων στα social media
Επικαιρότητα
12/08/2026 - 12:37
Η πολυδιάστατη επιβάρυνση των φροντιστών ασθενών με καρκίνο
Ψυχική Υγεία
12/08/2026 - 11:59
Βοήθεια 2 εκατ. ευρώ από την ΕΕ στη σεισμόπληκτη Κολομβία
Επικαιρότητα
12/08/2026 - 11:34
Η μακροχρόνια περιπέτεια των ανθρώπων που χτυπήθηκαν από κεραυνούς
Υγεία
12/08/2026 - 11:12
Ο ΙΣΑ ζητεί αμοιβή για τους ιατρούς που συμμετέχουν στις επιτροπές ελέγχου της περιφέρειας
Πολιτική Υγείας
12/08/2026 - 10:21
Σχεδόν ποτέ δεν φταίει το φαγητό για τα κιλά των καλοκαιρινών διακοπών - Ο απλός κανόνας των 72 ωρών
Health Talk
12/08/2026 - 09:59
Το BBQ αλλιώς: Επτά καλοκαιρινές και φιλικές προς την καρδιά συνταγές για... σχάρα
Διατροφή
11/08/2026 - 17:12
Μετάθεση της πλήρους έναρξης του Ψηφιακού Αποθετηρίου για την 1η Ιανουαρίου ζητεί ο ΠΙΣ
Πολιτική Υγείας
11/08/2026 - 16:39
Παγκόσμιος Μετεωρολογικός Οργανισμός: Πιο συχνές και περισσότερο έντονες οι ακραίες ζέστες
Επικαιρότητα
11/08/2026 - 16:04
Κονγκό: Ξεπέρασαν τους 2.000 οι θάνατοι από την επιδημία του Έμπολα
Επικαιρότητα
11/08/2026 - 15:37
Πρωτοποριακή επέμβαση σε επιβαρυμένο ηλικιωμένο ασθενή στο ΑΧΕΠΑ
Υγεία
11/08/2026 - 14:46
Γεωργιάδης: «Το "Παπανικολάου" ενισχύεται με 88 θέσεις επικουρικού προσωπικού»
Πολιτική Υγείας
11/08/2026 - 13:51
Safe Water Sports: Κανόνες ασφαλείας στη θάλασσα για τους ηλικιωμένους
Υγεία
11/08/2026 - 13:24
Αγωνιστική Συσπείρωση Υγειονομικών: «Καμία ανοχή στη βία κατά των εργαζομένων στα νοσοκομεία»
Πολιτική Υγείας
11/08/2026 - 12:44
Εμβολιασμός πτηνών κατά του στελέχους Η5 της γρίπης στην Αυστραλία
Επικαιρότητα
11/08/2026 - 12:18
Η Καλιφόρνια ανάβει «κόκκινο» στους AI «ψυχοθεραπευτές» - Η παραδοχή της OpenAI για τις αυτοκτονίες
Ψυχική Υγεία
11/08/2026 - 11:53

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Χωρίς αξονικό τομογράφο το νοσοκομείο «Αττικόν» - Σε κίνδυνο η εξυπηρέτηση των ασθενών
Πολιτική Υγείας
10/08/2026 - 14:23
Έκκληση για 10 κατεπείγουσες κοινές δράσεις κατά της επιδημίας Έμπολα στο Κονγκό
Πολιτική Υγείας
10/08/2026 - 16:46
Γεωργιάδης για Βενιζέλειο: «Κλειστό και άδειο το γραφείο που έπεσαν οι σοβάδες»
Πολιτική Υγείας
11/08/2026 - 10:14
Όταν η υγιεινή διατροφή γίνεται... νευρική ορθορεξία - Ποιος ο ρόλος των social media
Διατροφή
11/08/2026 - 11:09
Αγωνιστική Συσπείρωση Υγειονομικών: «Καμία ανοχή στη βία κατά των εργαζομένων στα νοσοκομεία»
Πολιτική Υγείας
11/08/2026 - 12:44
News4Health.gr
  • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Copyright © 2019 - 2026 SPORTNEWS ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΑΕ. All rights reserved.
ΜΕΛΟΣ #232426 ΤΟΥ Μ.Η.Τ. Μέλος #232426 του Μ.Η.Τ.
developed by Nuevvo