ΜΕΝΟΥ ΚΛΕΙΣΙΜΟ
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • ΟΜΟΡΦΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
  • DIGITAL HEALTH
  • FITNESS
  • HEALTH TALK
  • PATIENT TALK
  • PET
  • PHARMA NEWS
  • PHARMA POLICY

News4Health.gr

  • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
  • PHARMA NEWS
  • PET
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Έρευνα: Η επίδραση του νατρίου διατροφής στην αρτηριακή πίεση

Υγεία
PIXABAY
Οι διατροφικές συστάσεις για το νάτριο συζητούνται εν μέρει λόγω της μεταβλητής απόκρισης της αρτηριακής πίεσης στην πρόσληψη νατρίου. Επιπλέον, η επίδραση του διαιτητικού νατρίου στην αρτηριακή πίεση σε άτομα που λαμβάνουν αντιυπερτασικά φάρμακα δεν έχει μελετηθεί επαρκώς.
Τρίτη, 14/11/2023 - 14:04
— Photo: PIXABAY
News4Health Team News4Health Team

Οι Ιατροί της Θεραπευτικής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Θεοδώρα Ψαλτοπούλου (Καθηγήτρια Προληπτικής Ιατρικής και Επιδημιολογίας) και Γιάννης Ντάνασης συνοψίζουν τα αποτελέσματα της πρόσφατης μελέτης των D.K.Gupta και συνεργατών του που δημοσιεύτηκαν στην έγκριτη επιστημονική επιθεώρηση JAMA.

Στόχος της συγκεκριμένης μελέτης ήταν να εξεταστεί η κατανομή της ατομικής απόκρισης της αρτηριακής πίεσης στη διαιτητική λήψη νατρίου, η διαφορά στην αρτηριακή πίεση μεταξύ των ατόμων που κατανεμήθηκαν να καταναλώσουν πρώτα μια δίαιτα υψηλής ή χαμηλής περιεκτικότητας σε νάτριο και κατά πόσον τα αποτελέσματα διαφοροποιούνται ανάλογα με την αρχική αρτηριακή πίεση και τη χρήση αντιυπερτασικών φαρμάκων.

Συνολικά, στη μελέτη που πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ συμμετείχαν 213 άτομα ηλικίας 50 έως 75 ετών, συμπεριλαμβανομένων ατόμων με φυσιολογικές τιμές αρτηριακής πίεσης (25%), ελεγχόμενη υπέρταση (20%), μη ελεγχόμενη υπέρταση (31%) και μη θεραπευόμενη υπέρταση (25%). Οι συμμετέχοντες πραγματοποίησαν μια αρχική επίσκεψη ενώ κατανάλωναν τη συνήθη διατροφή τους, και στη συνέχεια ακολούθησαν δίαιτες υψηλής (περίπου 2200 mg νατρίου που προστέθηκαν καθημερινά στη συνήθη διατροφή) και χαμηλής (περίπου 500 mg ημερησίως συνολικά) περιεκτικότητας σε νάτριο διάρκειας 1 εβδομάδας η καθεμία. 118 άτομα ακολούθησαν πρώτα δίαιτα υψηλής και ακολούθως χαμηλής περιεκτικότητας σε νάτριο και 95 άτομα ακολούθησαν πρώτα δίαιτα χαμηλής και ακολούθως υψηλής περιεκτικότητας σε νάτριο.

Η μέση ηλικία ήταν 61 έτη, το 65% ήταν γυναίκες και το 64% ανήκαν στη μαύρη φυλή. Η διάμεση μέτρηση της συστολικής αρτηριακής πίεσης των συμμετεχόντων ήταν 125, 126 και 119 mm Hg για τη συνήθη δίαιτα, δίαιτα υψηλής περιεκτικότητας σε νάτριο και δίαιτα χαμηλής περιεκτικότητας σε νάτριο, αντίστοιχα. Η διάμεση ατομική μεταβολή της μέσης αρτηριακής πίεσης μεταξύ της δίαιτας υψηλής και χαμηλής περιεκτικότητας σε νάτριο ήταν 4 mm Hg (ενδοτεταρτημοριακό εύρος, 0-8 mm Hg, διαφορά στατιστικά σημαντική), ανεξάρτητα από την κατάσταση υπέρτασης.

Σε σύγκριση με τη δίαιτα υψηλής περιεκτικότητας σε νάτριο, η δίαιτα χαμηλής περιεκτικότητας σε νάτριο προκάλεσε μείωση της μέσης αρτηριακής πίεσης στο 73,4% των ατόμων. Το ευρέως χρησιμοποιούμενο όριο της μείωσης της μέσης αρτηριακής πίεσης κατά 5 mm Hg ή περισσότερο μεταξύ μιας δίαιτας υψηλής περιεκτικότητας σε νάτριο και μιας δίαιτας χαμηλής περιεκτικότητας σε νάτριο κατέταξε το 46% των ατόμων ως «ευαίσθητα στο αλάτι».

Στο τέλος της πρώτης εβδομάδας διαιτητικής παρέμβασης, η μέση διαφορά της συστολικής αρτηριακής πίεσης μεταξύ των ατόμων που είχαν κατανεμηθεί σε δίαιτα με υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο και σε δίαιτα με χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο ήταν 8 mm Hg, η οποία ήταν παρόμοια σε όλες τις υπο-ομάδες ανάλογα με την ηλικία, το φύλο, τη φυλή, την υπέρταση, την αρχική αρτηριακή πίεση, την παρουσία σακχαρώδους διαβήτη και το δείκτη μάζας σώματος.

Συμπερασματικά, η μείωση του νατρίου μέσω της διατροφής μείωσε σημαντικά την αρτηριακή πίεση στην πλειονότητα των ενηλίκων μέσης και τρίτης ηλικίας. Η μείωση της αρτηριακής πίεσης από μια δίαιτα με υψηλή σε χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο ήταν ανεξάρτητη από την κατάσταση υπέρτασης και τη χρήση αντιυπερτασικής φαρμακευτικής αγωγής, για σε όλες τις υποομάδες ασθενών χωρίς σοβαρές ανεπιθύμητες ενέργειες.

  • ΕΡΕΥΝΑ
  • ΝΑΤΡΙΟ
  • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
  • ΑΡΤΗΡΙΑΚΗ ΠΙΕΣΗ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Σακχαρώδης διαβήτης και καρδιά: Επιπλοκές, ομάδες υψηλού κινδύνου και συμβουλές προστασίας
Σακχαρώδης διαβήτης και καρδιά: Επιπλοκές, ομάδες υψηλού κινδύνου και συμβουλές προστασίας 14 Νοεμβρίου 2023
Ο... τρόπος των καγκουρό: Η φροντίδα πρόωρων και λιποβαρών νεογνών στο «Παπαγεωργίου» 14 Νοεμβρίου 2023
Ο... τρόπος των καγκουρό: Η φροντίδα πρόωρων και λιποβαρών νεογνών στο «Παπαγεωργίου»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η μακροχρόνια περιπέτεια των ανθρώπων που χτυπήθηκαν από κεραυνούς
Υγεία
12/08/2026 - 11:12

Η μακροχρόνια περιπέτεια των ανθρώπων που χτυπήθηκαν από κεραυνούς

Πανευρωπαϊκή έρευνα: Το 64% των Ελλήνων εργαζόμενων θα άλλαζε δουλειά για χάρη του κατοικιδίου του
Pet
06/08/2026 - 20:49

Πανευρωπαϊκή έρευνα: Το 64% των Ελλήνων εργαζόμενων θα άλλαζε δουλειά για χάρη του κατοικιδίου του

Οι πέντε λόγοι για τους οποίους η διατροφή πρέπει να καθοδηγείται από κλινικό διαιτολόγο
Health Talk
05/08/2026 - 18:59

Οι πέντε λόγοι για τους οποίους η διατροφή πρέπει να καθοδηγείται από κλινικό διαιτολόγο

"Δεν αλλάζει ο άνθρωπος!" - Κι όμως αλλάζει! Τι έδειξε νέα έρευνα
Ψυχική Υγεία
04/08/2026 - 16:00

"Δεν αλλάζει ο άνθρωπος!" - Κι όμως αλλάζει! Τι έδειξε νέα έρευνα

Ιδρώτας και διατροφή: Πώς σαμποτάρουν το δέρμα μας το καλοκαίρι
Health Talk
30/07/2026 - 20:13

Ιδρώτας και διατροφή: Πώς σαμποτάρουν το δέρμα μας το καλοκαίρι

Η κατανάλωση φαγητού μέσα σε 9 ώρες την ημέρα ίσως προστατεύει τη μνήμη και τον εγκέφαλο
Διατροφή
27/07/2026 - 12:00

Η κατανάλωση φαγητού μέσα σε 9 ώρες την ημέρα ίσως προστατεύει τη μνήμη και τον εγκέφαλο

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Τα ζώα και οι ασυνήθιστες συμπεριφορές τους σε μια ολική έκλειψη Ηλίου
Pet
13/08/2026 - 14:43
Καθημερινό χάπι GLP 1 για την απώλεια βάρους έλαβε έγκριση χρήσης στην Βρετανία
Pharma News
13/08/2026 - 14:16
Παράταση έως τις 31 Δεκεμβρίου για το Ψηφιακό Αποθετήριο ζητεί και ο ΙΣΠ
Πολιτική Υγείας
13/08/2026 - 13:38
Σε επιφυλακή η Πολιτική Προστασία για την εξέλιξη των θυελλωδών ανέμων
Επικαιρότητα
13/08/2026 - 13:04
Αποχή από το σεξ: Γιατί είναι ταμπού και ποιες επιπτώσεις μπορεί να έχει
Ψυχική Υγεία
13/08/2026 - 12:38
Διατροφικές «βόμβες» στα ράφια: Επτά προϊόντα που δεν πρέπει να αγγίζουμε
Διατροφή
13/08/2026 - 11:49
Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να «ξεκλειδώσει» τα μυστικά των βακτηριοφάγων
Υγεία
13/08/2026 - 11:04
ΕΟΔΥ: 45 νέα κρούσματα λοίμωξης του ιού του Δυτικού Νείλου και 9 θάνατοι
Υγεία
13/08/2026 - 10:19
«Ο πρόεδρος δεν δείχνει καλά»: Κορυφαίος καρδιολόγος άνοιξε συζήτηση για την υγεία του Τραμπ
Επικαιρότητα
13/08/2026 - 09:52
Πότε πρέπει να μας ανησυχήσει ο χρόνιος βήχας και ποιους κινδύνους μπορεί να κρύβει
Health Talk
12/08/2026 - 17:59
Παγκόσμια Ημέρα Νεολαίας: Ο ΕΕΣ καλεί νέους και εφήβους να ενταχθούν στις δράσεις του τομέα
Επικαιρότητα
12/08/2026 - 17:33
Επαναστατικό ψηφιακό «τεστ» χαρτογραφεί την έκθεσή μας στις χημικές ουσίες
Digital Health
12/08/2026 - 17:11
Θερμική εξάντληση ή θερμοπληξία; Η γνώση των διαφορών τους μπορεί να σώσει ζωές
Υγεία
12/08/2026 - 16:41
Κλειστοί οι λόφοι Λυκαβηττού και Φινόπουλου για τον κίνδυνο φωτιάς
Επικαιρότητα
12/08/2026 - 15:48
ΕΛΛΟΚ: Σημαντικό βήμα για την ογκολογική φροντίδα στη Δυτική Μακεδονία η αναβάθμιση του «Μποδοσάκειου»
Patient Talk
12/08/2026 - 15:26
Αντίδραση του ΠΟΥ για το νέο διάταγμα Τραμπ σχετικά με τα εμβόλια
Πολιτική Υγείας
12/08/2026 - 14:44
Θερμοκρασίες άνω των 35 βαθμών και σήμερα σε Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία
Επικαιρότητα
12/08/2026 - 14:08
Τα... πιάτα μας γίνονται όλο και πιο φτωχά σε ποικιλία φρέσκων λαχανικών
Διατροφή
12/08/2026 - 13:34
Χαρδαλιάς: «Η Περιφέρεια Αττικής αύξησε κατά 30% τις δράσεις κατά των κουνουπιών»
Πολιτική Υγείας
12/08/2026 - 13:03
Η Meta αντιμέτωπη με αγωγή τριάντα πολιτειών των ΗΠΑ για τον εθισμό ανηλίκων στα social media
Επικαιρότητα
12/08/2026 - 12:37
Η πολυδιάστατη επιβάρυνση των φροντιστών ασθενών με καρκίνο
Ψυχική Υγεία
12/08/2026 - 11:59
Βοήθεια 2 εκατ. ευρώ από την ΕΕ στη σεισμόπληκτη Κολομβία
Επικαιρότητα
12/08/2026 - 11:34
Η μακροχρόνια περιπέτεια των ανθρώπων που χτυπήθηκαν από κεραυνούς
Υγεία
12/08/2026 - 11:12
Ο ΙΣΑ ζητεί αμοιβή για τους ιατρούς που συμμετέχουν στις επιτροπές ελέγχου της περιφέρειας
Πολιτική Υγείας
12/08/2026 - 10:21
Σχεδόν ποτέ δεν φταίει το φαγητό για τα κιλά των καλοκαιρινών διακοπών - Ο απλός κανόνας των 72 ωρών
Health Talk
12/08/2026 - 09:59
Το BBQ αλλιώς: Επτά καλοκαιρινές και φιλικές προς την καρδιά συνταγές για... σχάρα
Διατροφή
11/08/2026 - 17:12
Μετάθεση της πλήρους έναρξης του Ψηφιακού Αποθετηρίου για την 1η Ιανουαρίου ζητεί ο ΠΙΣ
Πολιτική Υγείας
11/08/2026 - 16:39
Παγκόσμιος Μετεωρολογικός Οργανισμός: Πιο συχνές και περισσότερο έντονες οι ακραίες ζέστες
Επικαιρότητα
11/08/2026 - 16:04
Κονγκό: Ξεπέρασαν τους 2.000 οι θάνατοι από την επιδημία του Έμπολα
Επικαιρότητα
11/08/2026 - 15:37
Πρωτοποριακή επέμβαση σε επιβαρυμένο ηλικιωμένο ασθενή στο ΑΧΕΠΑ
Υγεία
11/08/2026 - 14:46

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Έκκληση για 10 κατεπείγουσες κοινές δράσεις κατά της επιδημίας Έμπολα στο Κονγκό
Πολιτική Υγείας
10/08/2026 - 16:46
Γεωργιάδης για Βενιζέλειο: «Κλειστό και άδειο το γραφείο που έπεσαν οι σοβάδες»
Πολιτική Υγείας
11/08/2026 - 10:14
Όταν η υγιεινή διατροφή γίνεται... νευρική ορθορεξία - Ποιος ο ρόλος των social media
Διατροφή
11/08/2026 - 11:09
Αγωνιστική Συσπείρωση Υγειονομικών: «Καμία ανοχή στη βία κατά των εργαζομένων στα νοσοκομεία»
Πολιτική Υγείας
11/08/2026 - 12:44
Γεωργιάδης: «Το "Παπανικολάου" ενισχύεται με 88 θέσεις επικουρικού προσωπικού»
Πολιτική Υγείας
11/08/2026 - 13:51
News4Health.gr
  • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Copyright © 2019 - 2026 SPORTNEWS ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΑΕ. All rights reserved.
ΜΕΛΟΣ #232426 ΤΟΥ Μ.Η.Τ. Μέλος #232426 του Μ.Η.Τ.
developed by Nuevvo