ΜΕΝΟΥ ΚΛΕΙΣΙΜΟ
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • ΟΜΟΡΦΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
  • DIGITAL HEALTH
  • FITNESS
  • HEALTH TALK
  • PATIENT TALK
  • PET
  • PHARMA NEWS
  • PHARMA POLICY

News4Health.gr

  • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
  • PHARMA NEWS
  • PET
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Σχολική Φοβία: Συναισθηματική φόρτιση του παιδιού ή απλώς «σκασιαρχείο»;

Ψυχική Υγεία
Σχολική Φοβία: Συναισθηματική φόρτιση του παιδιού ή απλώς «σκασιαρχείο»;
Ως σχολική φοβία ορίζεται η έντονη αντίδραση του παιδιού που εκφράζει άρνηση ή φόβο να πάει σχολείο, καθώς και άγχος να αποχωριστεί το σπίτι του και τους γονείς του.
Παρασκευή, 22/09/2023 - 12:33
News4Health Team News4Health Team

Οι επιδημιολογικές έρευνες δείχνουν πώς το πρόβλημα αυτό εμφανίζεται εξίσου σε αγόρια και κορίτσια μεταξύ των ηλικιών 5-17 ανεξάρτητα από το κοινωνικό-οικονομικό τους υπόβαθρο.

«Έχει όμως παρατηρηθεί ότι συνηθέστερα η σχολική φοβία εμφανίζεται σε μεταβατικές περιόδους των παιδιών, στις ηλικίες μεταξύ 5-6 και 10-14 ετών. Η σχολική φοβία αποτελεί πηγή συναισθηματικής φόρτισης όχι μόνο για το παιδί αλλά και για το οικογενειακό περιβάλλον και το προσωπικό του σχολείου. Συνιστάται ιδιαίτερη προσοχή στον προσδιορισμό, στην αντιμετώπιση αλλά και στην πρόληψη του προβλήματος διότι συνδέεται με σημαντικές βραχυχρόνιες και μακροχρόνιες επιπτώσεις στην κοινωνική, μαθησιακή και συναισθηματική εξέλιξη του παιδιού» επισημαίνει η κυρία Άννα Χατζηδημητρίου, ΒΑ, MSc Ψυχολόγος Υγείας, Ειδικευμένη στην Ψυχο-ογκολογία και στον Χρόνιο Πόνο, St Thomas & Guy's Hospital, UK, Διευθύντρια Τμήματος Ψυχολογίας Ιατρικού Κέντρου Αθηνών, Ιδρύτρια Κέντρου Ψυχολογίας και Προαγωγής της Υγείας «Live Well – Be Well».

Ποια είναι τα αίτια για την δημιουργία της σχολικής φοβίας;

Η άρνηση του σχολείου μπορεί να έχει ποικίλους τρόπους εκδήλωσης ανάλογα με την προσωπικότητα και την ηλικία του παιδιού όπως επίσης πολλά και διαφορετικά αίτια που πιθανά πυροδοτούν την έναρξη της. Το ίδιο παιδί μπορεί να εκδηλώνει άρνηση προς το σχολείο για παραπάνω από ένα συγκεκριμένο αίτιο.

Τα συνηθέστερα αίτια που έχουν επιστημονικώς καταγραφεί και πρέπει να αξιολογηθούν με προσοχή είναι τα παρακάτω:

  • Φόβος για ερεθίσματα/γεγονότα που συνδέονται με το σχολείο (π.χ. μεταφορά με το σχολικό, εξετάσεις, συμπεριφορές καθηγητών, κοινωνική πίεση από τους συμμαθητές, έλλειψη αυτοπεποίθησης για τις ικανότητες τους, μαθησιακές δυσκολίες κλπ)
  • Άγχος αποχωρισμού (άγχος του παιδιού να αποχωριστεί τους γονείς και το σπίτι του)
  • Φόβος της απώλειας του γονιού (ανησυχία του παιδιού ότι σε κάποιον από τους γονείς του θα συμβεί κάτι βλαβερό όσο εκείνο είναι στο σχολείο: πιθανός θάνατος, αρρώστια, εγκατάλειψη της οικογενειακής εστίας)
  • Αγχογόνο γεγονός που βίωσε στη ζωή του (διαζύγιο γονιών, οικονομικά προβλήματα, αλλαγή περιβάλλοντος)
  • Έλλειψη προσαρμοστικότητας (μετά από μεγάλο διάστημα διακοπής του σχολικού προγράμματος λόγω αρρώστιας, διακοπών, αλλαγής σχολείου ή οικίας)
  • Αναζήτηση της γονικής προσοχής (Η αντίδραση και ή άρνηση για το σχολείο ενισχύεται από την ικανοποίηση που εισπράττει το παίδι μένοντας σπίτι κάνοντας τις ασχολίες που το ευχαριστούν).

Πώς μπορεί ο γονιός να εντοπίσει έγκαιρα το πρόβλημα;

Τα παιδιά που εκδηλώνουν έντονη και συστηματική άρνηση για το σχολείο σε τακτικά χρονικά διαστήματα, εκδηλώνουν μερικά από κάποια σωματικά συμπτώματα όπως: πονοκέφαλο, ξηροστομία, γαστρεντερικό άλγος, ζάλη-ναυτία, ταχυπαλμία, δύσπνοια κλπ.
«Συχνά στα παιδιά με συστηματική ανησυχία για το σχολείο παρατηρείται αλλαγή στην συμπεριφορά τους και στη συναισθηματική του ισορροπία όπως: προσκόλληση στους γονείς, φόβος και ανασφάλεια για το δωμάτιο τους, ανησυχία μην πάθουν κάτι οι γονείς τους όσο είναι στο σπίτι, δυσκολία στον ύπνο, βλέπουν εφιάλτες, εκφράζουν φόβο για το σκοτάδι» τονίζει η κυρία Χατζηδημητρίου.
Αν τα παραπάνω έχουν παρατηρηθεί συχνά μέσα σ’ ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα στο παιδί, το πρόβλημα αποκτάει μεγαλύτερη διάσταση από ότι θα ήταν εάν το παιδί έκανε απλά «σκασιαρχείο». Υπάρχουν βασικές διαφορές στις δύο συμπεριφορές οι οποίες μας βοηθάνε στον έγκαιρο εντοπισμό της σχολικής άρνησης:

Σχολική Άρνηση

  • Το βαρύτατο ψυχολογικό άγχος για την παρουσία στο σχολείο ή/και σωματικά συμπτώματα.
  • Οι γονείς έχουν γνώση της απουσίας – το παιδί πολύ συχνά προσπαθεί να τους πείσει να του επιτρέψουν να μείνει στο σπίτι.
  • Έλλειψη σημαντικών αντικοινωνικών συμπεριφορών όπως εφηβική αντικοινωνική συμπεριφορά.
  • Κατά τις σχολικές ώρες το παιδί μένει στο σπίτι επειδή το θεωρεί ασφαλές και σίγουρο περιβάλλον.
  • Το παιδί δείχνει διάθεση να κάνει τα μαθήματά του και πειθαρχεί στο να γίνονται στο σπίτι του.

Σκασιαρχείο

  • Έλλειψη υπερβολικού άγχους ή φόβου να πηγαίνει στο σχολείο ή σωματικών συμπτωμάτων
  • Πολύ συχνά το παιδί προσπαθεί να κρύψει από τους γονείς το γεγονός ότι δεν πηγαίνει στο σχολείο.
  • Συχνή αντικοινωνική συμπεριφορά που περιλαμβάνει αντικοινωνικές και διασπαστικές κινήσεις με παρέες συνομηλίκων του.
  • Τις σχολικές ώρες συχνά το παιδί δεν μένει ούτε στο σπίτι.
  • Έλλειψη ενδιαφέροντος να κάνει τα μαθήματά του και έλλειψη θέλησης να συμμορφωθεί με την αναμενόμενη ακαδημαϊκή συμπεριφορά.

Πως μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν;

«Είναι πολύ σημαντικό το παιδί να επιστρέψει στο σχολείο το συντομότερο δυνατόν, διότι όσο το αποφεύγει τόσο δυσκολότερο θα είναι να πάει στο μέλλον. Προσπαθήστε να αντιμετωπίσετε την αιτία εφόσον καταφέρετε να την εντοπίσετε με την βοήθεια των παραπάνω αιτιολογιών» εξηγεί η ειδικός.

Μερικές άλλες συμπεριφορές που μπορείτε να δοκιμάσετε ανάλογα με την αιτία είναι οι παρακάτω:

  • Επισκεφτείτε έναν γιατρό για να συμβουλευτείτε για την φύση των συμπτωμάτων που σας αναφέρει το παιδί στη προσπάθεια του να αποφύγει το σχολείο.
  • Επικοινωνήστε με την/τον δασκάλα/ο για να μάθετε περισσότερα για την συμπεριφορά του στο σχολείο.
  • Πρέπει να πιστέψετε ότι το παιδί σας θα ξεπεράσει το πρόβλημα και να του δώσετε να καταλάβει ότι πιστεύετε σε αυτό, προσπαθήστε να μην δείχνετε ότι είστε ανήσυχοι.
  • Ακούστε το παιδί σας και δείξτε του ότι καταλαβαίνετε πως αισθάνεται.
  • Μην κοροϊδεύετε τα αισθήματα του και μην του λετε ότι τα μεγάλα παιδιά δεν φοβούνται, όλοι μας φοβόμαστε κάποιες φορές.
  • Δώστε στο παιδί σας τον έλεγχο της κατάστασης, ρωτήστε το τι πιστεύει ότι μπορεί να το βοηθήσει και ακολουθήστε τις προτάσεις του.
  • Αν μένει σπίτι ενθαρρύνεται τα παιδιά να ασχοληθούν με τα μαθήματά που χάνουν ή άλλες τους υποχρεώσεις και όχι μόνο με παιχνίδι ή πράγματα που τα ευχαριστούν.

Σε μικρότερες ηλικίες που συνήθως το Άγχος αποχωρισμού είναι πιο έντονο:

  • Σιγουρευτείτε ότι το παιδί σας ξέρει ότι πάντα θα γυρνάτε να το πάρετε από το σχολείο, με απλά παραδείγματα εξηγήστε του τον χρόνο που θα λείπει και τι θα μεσολαβήσει στην αλλαγή.
  • Να είστε συνεπείς και στην ώρα σας όταν το παίρνετε από το σχολείο. Να έχετε εναλλακτικό σχέδιο όταν θα πρέπει αναγκαστικά να καθυστερήσετε.
  • Συνομιλώντας με δασκάλα/δάσκαλο που το παιδί γνωρίζει καλά, στην αρχή της σχολικής ημέρας μερικές φορές μπορεί να βοηθήσει. Θα απομακρύνει για λίγο το μυαλό του/της από τις ανησυχίες του.
  • Μπορείτε να βοηθήσετε παραμένοντας στο σχολείο για άλλες δραστηριότητες. Αντίθετα αν η παραμονή σας δεν βοηθάει στην προσαρμογή και εντείνει τις αντιδράσεις διαμαρτυρίας επιλέξτε να φύγετε γρήγορα και όχι σταδιακά.
  • Μπορεί το παιδί σας να έχει κάτι δικό σας μαζί του για να απασχολεί το μυαλό του (δεν χρειάζεται να είναι κάτι πολύτιμο αλλά θα πρέπει να ξέρει ότι δεν πρέπει να το χάσει).
  • Αν το πρόβλημα επιμείνει και βλέπετε ότι το παιδί σας και εσείς είστε σε αναστάτωση και έχετε κουραστεί και οι δύο η γνώμη ενός ειδικού θα βοηθήσει.

Πώς μπορεί ένας ειδικός να βοηθήσει;

«Η σωστή αντιμετώπιση από τους γονείς όταν πρωτοεμφανιστεί το πρόβλημα είναι σημαντική διότι η πρόληψη πάντα είναι η καλύτερη θεραπεία. Όσο το πρόβλημα ενισχύεται και διαιωνίζεται είναι δυσκολότερο να υπάρξει θεραπευτικό αποτέλεσμα. Συνεπώς η γρήγορη και άμεση αντιμετώπιση από έναν ειδικό όταν η αρνητική συμπεριφορά του παιδιού επιμένει είναι απαιτούμενη. Η σχολική φοβία επειδή οφείλεται σε πολλά και διαφορετικά αίτια, αντιμετωπίζεται με ποικίλες θεραπευτικές μεθόδους και απαιτεί συστημική προσέγγιση περιλαμβάνοντας την ενεργή συμμετοχή της οικογένειας και του σχολείου. Μέθοδοι όπως γνωσιακές συμπεριφορικές τεχνικές, ψυχο-εκπαιδευτική υποστηρικτική προσέγγιση, τεχνικές ενδυνάμωσης της αυτοπεποίθησης, διαχείριση του άγχους, συμβουλευτική οικογένειας, είναι μερικές από τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται» καταλήγει η κυρία Χατζηδημητρίου.

  • ΣΧΟΛΙΚΗ ΦΟΒΙΑ
  • ΠΑΙΔΙ
  • ΣΧΟΛΕΙΟ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Κλικ διάσημων προσώπων με κλειστά μάτια σε πρότζεκτ για τη ψυχική υγεία
Κλικ διάσημων προσώπων με κλειστά μάτια σε πρότζεκτ για τη ψυχική υγεία 20 Σεπτεμβρίου 2023
Ιατρικό gaslighting: Το ψυχολογικό θρίλερ που ζουν ορισμένες κατηγορίες ασθενών 23 Σεπτεμβρίου 2023
Ιατρικό gaslighting: Το ψυχολογικό θρίλερ που ζουν ορισμένες κατηγορίες ασθενών

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα SOS για την επιστροφή στο σχολείο: Οδηγίες για την προστασία της υγείας και της ηρεμίας του παιδιού
Health Talk
11/09/2025 - 09:00

Τα SOS για την επιστροφή στο σχολείο: Οδηγίες για την προστασία της υγείας και της ηρεμίας του παιδιού

Επιστροφή στο σχολείο: Οδηγός στήριξης του παιδιού
Ψυχική Υγεία
05/09/2025 - 10:00

Επιστροφή στο σχολείο: Οδηγός στήριξης του παιδιού

Οι ισχυροί πόνοι της περιόδου και η αιμορραγίες συνδέονται με χαμηλότερες επιδόσεις στο σχολείο
Υγεία
23/08/2025 - 10:24

Οι ισχυροί πόνοι της περιόδου και η αιμορραγίες συνδέονται με χαμηλότερες επιδόσεις στο σχολείο

Gentle parenting: Όχι και τόσο καλό για τις σχολικές επιδόσεις σύμφωνα με νέα έρευνα
Ψυχική Υγεία
21/07/2025 - 11:58

Gentle parenting: Όχι και τόσο καλό για τις σχολικές επιδόσεις σύμφωνα με νέα έρευνα

Η βαριά περίοδος υπονομεύει τις σχολικές επιδόσεις των μαθητριών
Υγεία
23/05/2025 - 16:00

Η βαριά περίοδος υπονομεύει τις σχολικές επιδόσεις των μαθητριών

ΙΣΑ: Ανυπόστατα δημοσιεύματα περί «θανάτου παιδιού από εμβόλιο για τον στρεπτόκοκκο»
Υγεία
22/05/2025 - 21:19

ΙΣΑ: Ανυπόστατα δημοσιεύματα περί «θανάτου παιδιού από εμβόλιο για τον στρεπτόκοκκο»

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΕΣΗΕΑ και Ελληνική Καρδιολογική Εταιρεία υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας - Ολοκληρώθηκε το σεμινάριο ΚΑΡΠΑ
Υγεία
18/09/2025 - 20:49
Διαβήτης τύπου 2: Μεγαλύτερος ο κίνδυνος για όσους καπνίζουν ή ατμίζουν
Υγεία
18/09/2025 - 20:33
Προειδοποίηση από τη Novo Nordisk για ιστοσελίδες που πωλούν παράνομα σκευάσματα σεμαγλουτίδης
Pharma News
18/09/2025 - 20:07
Premium ενδοφακοί: Πώς μπορείτε να απαλλαγείτε από τα γυαλιά μετά τον καταρράκτη
Health Talk
18/09/2025 - 19:41
Τι είναι η νόσος του Lyme με την οποία παλεύει επί 12 χρόνια η Μπέλα Χαντίντ - Τα συγκλονιστικά λόγια της μητέρας της!
Επικαιρότητα
18/09/2025 - 19:14
Κορονοϊός: Δύο θάνατοι και 226 νέες εισαγωγές την τελευταία εβδομάδα
Υγεία
18/09/2025 - 18:44
Ο ΠΟΥ προτείνει εφικτές οικονομικές λύσεις για τα μη μεταδιδόμενα νοσήματα και την ψυχική υγεία
Πολιτική Υγείας
18/09/2025 - 18:24
Ποια είναι τα οφέλη της προληπτικής κολονοσκόπησης;
Health Talk
18/09/2025 - 17:56
Οι κοινωνικές ανισότητες και οι διατροφικές διαταραχές στην εφηβεία
Ψυχική Υγεία
18/09/2025 - 17:19
Η Roche εξαγοράζει την εταιρεία ανάπτυξης φαρμάκων για το ήπαρ 89bio έναντι 3,5 δισ. δολαρίων
Pharma News
18/09/2025 - 17:02
ΠΣΦ: Σεμινάριο στο 401 ΓΣΝ, για ασθενείς και νοσηλευτές
Υγεία
18/09/2025 - 16:53
Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης ξεκινάει θεραπευτικό πρόγραμμα για άτομα άνω των 60 με προβλήματα ψυχικής υγείας
Ψυχική Υγεία
18/09/2025 - 16:27
Ευλογιά αιγοπροβάτων: «Ο εμβολιασμός των ζώων θα πλήξει τις εξαγωγές φέτας»
Επικαιρότητα
18/09/2025 - 16:01
Ναρκοληψία: Η άγνωστη πάθηση - Τα συμπτώματα, οι επιπτώσεις της και οι προτεινόμενες θεραπείες
Patient Talk
18/09/2025 - 15:22
Αισθητήρες εντόπισαν τους πέντε διαφορετικούς τύπους υπερφαγίας
Digital Health
18/09/2025 - 15:01
Το χάπι – έκπληξη της Novo Nordisk στον... χορό των θεραπειών κατά της παχυσαρκίας
Pharma News
18/09/2025 - 14:44
Νέα δραματική προειδοποίηση ΠΟΥ για τη Γάζα: «Στο χείλος της κατάρρευσης τα νοσοκομεία»
Επικαιρότητα
18/09/2025 - 14:19
Η προπόνηση με αντιστάσεις βελτιώνει την υγεία των νεύρων και επιβραδύνει τη γήρανση!
Fitness
18/09/2025 - 14:00
Συστατικό που εντοπίζεται στη φλούδα του μήλου και του σύκου στη μάχη κατά της περιοδοντίτιδας
Υγεία
18/09/2025 - 13:00
Ο υποσιτισμός προκαλεί μια ξεχωριστή μορφή διαβήτη
Υγεία
18/09/2025 - 12:30
Τα χαρακτηριστικά των ανθρώπων που απέχουν από το σεξ - Τι έδειξε έρευνα
Ψυχική Υγεία
18/09/2025 - 12:00
Πειραματικό ενέσιμο φάρμακο υπόσχεται διατήρηση της απώλειας βάρους και μετά τη διακοπή του
Pharma News
18/09/2025 - 11:00
Νέο εργαλείο ΑΙ μπορεί να προβλέψει τον κίνδυνο προσβολής από 1.000 ασθένειες και το πότε!
Digital Health
18/09/2025 - 10:00
Η ασπιρίνη εμποδίζει την επανεμφάνιση του καρκίνου του παχέος εντέρου
Pharma News
18/09/2025 - 09:00
«Με επίκεντρο τον ασθενή»: Κείμενο θέσεων της ΕΛΛΟΚ για την πρόσβαση και τη φροντίδα
Patient Talk
18/09/2025 - 06:53
Hope Blooms: Εισαγωγή στη διαχείριση της απώλειας στις Σπάνιες Παθήσεις
Patient Talk
18/09/2025 - 03:24
Διακεκριμένοι επιστήμονες στο Πανελλήνιο Συνέδριο «Ημέρες Καρδιολογίας: Τελευταίες Εξελίξεις»
Health Talk
18/09/2025 - 00:06
«Μαύρο καλοκαίρι» για την Ευρώπη με χιλιάδες θανάτους που προκάλεσε η κλιματική αλλαγή
Επικαιρότητα
17/09/2025 - 23:23
Γάζα: Οργισμένοι και σοκαρισμένοι οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα για τον θάνατο νοσηλευτή τους από ισραηλινά πυρά!
Επικαιρότητα
17/09/2025 - 22:33
Εταιρεία έφτιαξε ρομπότ που καταστρέφει καρκινώματα με υπέρηχους
Digital Health
17/09/2025 - 22:04

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Η άνοια σε ηλικίες κάτω των 60: Τα συμπτώματα στην γκρίζα ζώνη και οι παράγοντες κινδύνου
Υγεία
16/09/2025 - 14:00
Το πολύ χαμηλό βάρος είναι πιο απειλητικό για τη ζωή απ' ό,τι τα περιττά κιλά
Υγεία
16/09/2025 - 13:00
Στο φως η άγνωστη πρωτεΐνη που μπορεί να αντιστρέψει τη γήρανση
Υγεία
16/09/2025 - 17:43
Κυστίτιδα: Προγνωστικός δείκτης για καρκίνο του ουρογεννητικού συστήματος σε γυναίκες και άνδρες μετά τα 50
Υγεία
17/09/2025 - 12:00
Σακελλαρίδης: «Μία στεφανιογραφία, δύο στεντ, τέρμα το τσιγάρο - Μην αγνοούμε τα σημάδια...»
Επικαιρότητα
16/09/2025 - 17:09
News4Health.gr
  • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Copyright © 2019 - 2025 SPORTNEWS ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΑΕ. All rights reserved.
ΜΕΛΟΣ #232426 ΤΟΥ Μ.Η.Τ. Μέλος #232426 του Μ.Η.Τ.
developed by Nuevvo