ΜΕΝΟΥ ΚΛΕΙΣΙΜΟ
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • ΟΜΟΡΦΙΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
  • DIGITAL HEALTH
  • FITNESS
  • HEALTH TALK
  • PATIENT TALK
  • PET
  • PHARMA NEWS
  • PHARMA POLICY

News4Health.gr

  • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
  • ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
  • PHARMA NEWS
  • PET
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Σχολική Φοβία: Συναισθηματική φόρτιση του παιδιού ή απλώς «σκασιαρχείο»;

Ψυχική Υγεία
Σχολική Φοβία: Συναισθηματική φόρτιση του παιδιού ή απλώς «σκασιαρχείο»;
Ως σχολική φοβία ορίζεται η έντονη αντίδραση του παιδιού που εκφράζει άρνηση ή φόβο να πάει σχολείο, καθώς και άγχος να αποχωριστεί το σπίτι του και τους γονείς του.
Παρασκευή, 22/09/2023 - 12:33
News4Health Team News4Health Team

Οι επιδημιολογικές έρευνες δείχνουν πώς το πρόβλημα αυτό εμφανίζεται εξίσου σε αγόρια και κορίτσια μεταξύ των ηλικιών 5-17 ανεξάρτητα από το κοινωνικό-οικονομικό τους υπόβαθρο.

«Έχει όμως παρατηρηθεί ότι συνηθέστερα η σχολική φοβία εμφανίζεται σε μεταβατικές περιόδους των παιδιών, στις ηλικίες μεταξύ 5-6 και 10-14 ετών. Η σχολική φοβία αποτελεί πηγή συναισθηματικής φόρτισης όχι μόνο για το παιδί αλλά και για το οικογενειακό περιβάλλον και το προσωπικό του σχολείου. Συνιστάται ιδιαίτερη προσοχή στον προσδιορισμό, στην αντιμετώπιση αλλά και στην πρόληψη του προβλήματος διότι συνδέεται με σημαντικές βραχυχρόνιες και μακροχρόνιες επιπτώσεις στην κοινωνική, μαθησιακή και συναισθηματική εξέλιξη του παιδιού» επισημαίνει η κυρία Άννα Χατζηδημητρίου, ΒΑ, MSc Ψυχολόγος Υγείας, Ειδικευμένη στην Ψυχο-ογκολογία και στον Χρόνιο Πόνο, St Thomas & Guy's Hospital, UK, Διευθύντρια Τμήματος Ψυχολογίας Ιατρικού Κέντρου Αθηνών, Ιδρύτρια Κέντρου Ψυχολογίας και Προαγωγής της Υγείας «Live Well – Be Well».

Ποια είναι τα αίτια για την δημιουργία της σχολικής φοβίας;

Η άρνηση του σχολείου μπορεί να έχει ποικίλους τρόπους εκδήλωσης ανάλογα με την προσωπικότητα και την ηλικία του παιδιού όπως επίσης πολλά και διαφορετικά αίτια που πιθανά πυροδοτούν την έναρξη της. Το ίδιο παιδί μπορεί να εκδηλώνει άρνηση προς το σχολείο για παραπάνω από ένα συγκεκριμένο αίτιο.

Τα συνηθέστερα αίτια που έχουν επιστημονικώς καταγραφεί και πρέπει να αξιολογηθούν με προσοχή είναι τα παρακάτω:

  • Φόβος για ερεθίσματα/γεγονότα που συνδέονται με το σχολείο (π.χ. μεταφορά με το σχολικό, εξετάσεις, συμπεριφορές καθηγητών, κοινωνική πίεση από τους συμμαθητές, έλλειψη αυτοπεποίθησης για τις ικανότητες τους, μαθησιακές δυσκολίες κλπ)
  • Άγχος αποχωρισμού (άγχος του παιδιού να αποχωριστεί τους γονείς και το σπίτι του)
  • Φόβος της απώλειας του γονιού (ανησυχία του παιδιού ότι σε κάποιον από τους γονείς του θα συμβεί κάτι βλαβερό όσο εκείνο είναι στο σχολείο: πιθανός θάνατος, αρρώστια, εγκατάλειψη της οικογενειακής εστίας)
  • Αγχογόνο γεγονός που βίωσε στη ζωή του (διαζύγιο γονιών, οικονομικά προβλήματα, αλλαγή περιβάλλοντος)
  • Έλλειψη προσαρμοστικότητας (μετά από μεγάλο διάστημα διακοπής του σχολικού προγράμματος λόγω αρρώστιας, διακοπών, αλλαγής σχολείου ή οικίας)
  • Αναζήτηση της γονικής προσοχής (Η αντίδραση και ή άρνηση για το σχολείο ενισχύεται από την ικανοποίηση που εισπράττει το παίδι μένοντας σπίτι κάνοντας τις ασχολίες που το ευχαριστούν).

Πώς μπορεί ο γονιός να εντοπίσει έγκαιρα το πρόβλημα;

Τα παιδιά που εκδηλώνουν έντονη και συστηματική άρνηση για το σχολείο σε τακτικά χρονικά διαστήματα, εκδηλώνουν μερικά από κάποια σωματικά συμπτώματα όπως: πονοκέφαλο, ξηροστομία, γαστρεντερικό άλγος, ζάλη-ναυτία, ταχυπαλμία, δύσπνοια κλπ.
«Συχνά στα παιδιά με συστηματική ανησυχία για το σχολείο παρατηρείται αλλαγή στην συμπεριφορά τους και στη συναισθηματική του ισορροπία όπως: προσκόλληση στους γονείς, φόβος και ανασφάλεια για το δωμάτιο τους, ανησυχία μην πάθουν κάτι οι γονείς τους όσο είναι στο σπίτι, δυσκολία στον ύπνο, βλέπουν εφιάλτες, εκφράζουν φόβο για το σκοτάδι» τονίζει η κυρία Χατζηδημητρίου.
Αν τα παραπάνω έχουν παρατηρηθεί συχνά μέσα σ’ ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα στο παιδί, το πρόβλημα αποκτάει μεγαλύτερη διάσταση από ότι θα ήταν εάν το παιδί έκανε απλά «σκασιαρχείο». Υπάρχουν βασικές διαφορές στις δύο συμπεριφορές οι οποίες μας βοηθάνε στον έγκαιρο εντοπισμό της σχολικής άρνησης:

Σχολική Άρνηση

  • Το βαρύτατο ψυχολογικό άγχος για την παρουσία στο σχολείο ή/και σωματικά συμπτώματα.
  • Οι γονείς έχουν γνώση της απουσίας – το παιδί πολύ συχνά προσπαθεί να τους πείσει να του επιτρέψουν να μείνει στο σπίτι.
  • Έλλειψη σημαντικών αντικοινωνικών συμπεριφορών όπως εφηβική αντικοινωνική συμπεριφορά.
  • Κατά τις σχολικές ώρες το παιδί μένει στο σπίτι επειδή το θεωρεί ασφαλές και σίγουρο περιβάλλον.
  • Το παιδί δείχνει διάθεση να κάνει τα μαθήματά του και πειθαρχεί στο να γίνονται στο σπίτι του.

Σκασιαρχείο

  • Έλλειψη υπερβολικού άγχους ή φόβου να πηγαίνει στο σχολείο ή σωματικών συμπτωμάτων
  • Πολύ συχνά το παιδί προσπαθεί να κρύψει από τους γονείς το γεγονός ότι δεν πηγαίνει στο σχολείο.
  • Συχνή αντικοινωνική συμπεριφορά που περιλαμβάνει αντικοινωνικές και διασπαστικές κινήσεις με παρέες συνομηλίκων του.
  • Τις σχολικές ώρες συχνά το παιδί δεν μένει ούτε στο σπίτι.
  • Έλλειψη ενδιαφέροντος να κάνει τα μαθήματά του και έλλειψη θέλησης να συμμορφωθεί με την αναμενόμενη ακαδημαϊκή συμπεριφορά.

Πως μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν;

«Είναι πολύ σημαντικό το παιδί να επιστρέψει στο σχολείο το συντομότερο δυνατόν, διότι όσο το αποφεύγει τόσο δυσκολότερο θα είναι να πάει στο μέλλον. Προσπαθήστε να αντιμετωπίσετε την αιτία εφόσον καταφέρετε να την εντοπίσετε με την βοήθεια των παραπάνω αιτιολογιών» εξηγεί η ειδικός.

Μερικές άλλες συμπεριφορές που μπορείτε να δοκιμάσετε ανάλογα με την αιτία είναι οι παρακάτω:

  • Επισκεφτείτε έναν γιατρό για να συμβουλευτείτε για την φύση των συμπτωμάτων που σας αναφέρει το παιδί στη προσπάθεια του να αποφύγει το σχολείο.
  • Επικοινωνήστε με την/τον δασκάλα/ο για να μάθετε περισσότερα για την συμπεριφορά του στο σχολείο.
  • Πρέπει να πιστέψετε ότι το παιδί σας θα ξεπεράσει το πρόβλημα και να του δώσετε να καταλάβει ότι πιστεύετε σε αυτό, προσπαθήστε να μην δείχνετε ότι είστε ανήσυχοι.
  • Ακούστε το παιδί σας και δείξτε του ότι καταλαβαίνετε πως αισθάνεται.
  • Μην κοροϊδεύετε τα αισθήματα του και μην του λετε ότι τα μεγάλα παιδιά δεν φοβούνται, όλοι μας φοβόμαστε κάποιες φορές.
  • Δώστε στο παιδί σας τον έλεγχο της κατάστασης, ρωτήστε το τι πιστεύει ότι μπορεί να το βοηθήσει και ακολουθήστε τις προτάσεις του.
  • Αν μένει σπίτι ενθαρρύνεται τα παιδιά να ασχοληθούν με τα μαθήματά που χάνουν ή άλλες τους υποχρεώσεις και όχι μόνο με παιχνίδι ή πράγματα που τα ευχαριστούν.

Σε μικρότερες ηλικίες που συνήθως το Άγχος αποχωρισμού είναι πιο έντονο:

  • Σιγουρευτείτε ότι το παιδί σας ξέρει ότι πάντα θα γυρνάτε να το πάρετε από το σχολείο, με απλά παραδείγματα εξηγήστε του τον χρόνο που θα λείπει και τι θα μεσολαβήσει στην αλλαγή.
  • Να είστε συνεπείς και στην ώρα σας όταν το παίρνετε από το σχολείο. Να έχετε εναλλακτικό σχέδιο όταν θα πρέπει αναγκαστικά να καθυστερήσετε.
  • Συνομιλώντας με δασκάλα/δάσκαλο που το παιδί γνωρίζει καλά, στην αρχή της σχολικής ημέρας μερικές φορές μπορεί να βοηθήσει. Θα απομακρύνει για λίγο το μυαλό του/της από τις ανησυχίες του.
  • Μπορείτε να βοηθήσετε παραμένοντας στο σχολείο για άλλες δραστηριότητες. Αντίθετα αν η παραμονή σας δεν βοηθάει στην προσαρμογή και εντείνει τις αντιδράσεις διαμαρτυρίας επιλέξτε να φύγετε γρήγορα και όχι σταδιακά.
  • Μπορεί το παιδί σας να έχει κάτι δικό σας μαζί του για να απασχολεί το μυαλό του (δεν χρειάζεται να είναι κάτι πολύτιμο αλλά θα πρέπει να ξέρει ότι δεν πρέπει να το χάσει).
  • Αν το πρόβλημα επιμείνει και βλέπετε ότι το παιδί σας και εσείς είστε σε αναστάτωση και έχετε κουραστεί και οι δύο η γνώμη ενός ειδικού θα βοηθήσει.

Πώς μπορεί ένας ειδικός να βοηθήσει;

«Η σωστή αντιμετώπιση από τους γονείς όταν πρωτοεμφανιστεί το πρόβλημα είναι σημαντική διότι η πρόληψη πάντα είναι η καλύτερη θεραπεία. Όσο το πρόβλημα ενισχύεται και διαιωνίζεται είναι δυσκολότερο να υπάρξει θεραπευτικό αποτέλεσμα. Συνεπώς η γρήγορη και άμεση αντιμετώπιση από έναν ειδικό όταν η αρνητική συμπεριφορά του παιδιού επιμένει είναι απαιτούμενη. Η σχολική φοβία επειδή οφείλεται σε πολλά και διαφορετικά αίτια, αντιμετωπίζεται με ποικίλες θεραπευτικές μεθόδους και απαιτεί συστημική προσέγγιση περιλαμβάνοντας την ενεργή συμμετοχή της οικογένειας και του σχολείου. Μέθοδοι όπως γνωσιακές συμπεριφορικές τεχνικές, ψυχο-εκπαιδευτική υποστηρικτική προσέγγιση, τεχνικές ενδυνάμωσης της αυτοπεποίθησης, διαχείριση του άγχους, συμβουλευτική οικογένειας, είναι μερικές από τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται» καταλήγει η κυρία Χατζηδημητρίου.

  • ΣΧΟΛΙΚΗ ΦΟΒΙΑ
  • ΠΑΙΔΙ
  • ΣΧΟΛΕΙΟ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Κλικ διάσημων προσώπων με κλειστά μάτια σε πρότζεκτ για τη ψυχική υγεία
Κλικ διάσημων προσώπων με κλειστά μάτια σε πρότζεκτ για τη ψυχική υγεία 20 Σεπτεμβρίου 2023
Ιατρικό gaslighting: Το ψυχολογικό θρίλερ που ζουν ορισμένες κατηγορίες ασθενών 23 Σεπτεμβρίου 2023
Ιατρικό gaslighting: Το ψυχολογικό θρίλερ που ζουν ορισμένες κατηγορίες ασθενών

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

TÜV NORD Hellas: Παράδοση αυτόματου εξωτερικού απινιδωτή στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Ζωγράφου
Επικαιρότητα
24/12/2025 - 00:21

TÜV NORD Hellas: Παράδοση αυτόματου εξωτερικού απινιδωτή στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Ζωγράφου

Πυρετικοί σπασμοί στα παιδιά: Τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς
Health Talk
22/12/2025 - 10:00

Πυρετικοί σπασμοί στα παιδιά: Τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς

ΔΕΠΥ: Ακόμα και μια συνεδρία σωματικής δραστηριότητας μπορεί να βοηθήσει στις σχολικές επιδόσεις
Fitness
20/11/2025 - 15:00

ΔΕΠΥ: Ακόμα και μια συνεδρία σωματικής δραστηριότητας μπορεί να βοηθήσει στις σχολικές επιδόσεις

Metropolitan Hospital: Επιτυχημένο χειρουργείο στη σπονδυλική στήλη παιδιού με σοβαρά τραύματα από γυαλί
Πολιτική Υγείας
18/11/2025 - 18:21

Metropolitan Hospital: Επιτυχημένο χειρουργείο στη σπονδυλική στήλη παιδιού με σοβαρά τραύματα από γυαλί

Θεσσαλονίκη: Σχολείο-κόμβος Υγείας για την αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας
Επικαιρότητα
07/11/2025 - 21:22

Θεσσαλονίκη: Σχολείο-κόμβος Υγείας για την αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας

Θεσσαλονίκη: Δύο κρούσματα ψώρας σε Γυμνάσιο της Τούμπας
Επικαιρότητα
23/10/2025 - 18:48

Θεσσαλονίκη: Δύο κρούσματα ψώρας σε Γυμνάσιο της Τούμπας

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Νέα συστηματική θεραπεία για την αντιμετώπιση του καρκίνου του παγκρέατος
Υγεία
24/12/2025 - 20:09
Σε έξαρση οι χειμερινές λοιμώξεις - Πυρετός, γρίπη και ιοί δοκιμάζουν τις αντοχές μας
Health Talk
24/12/2025 - 19:04
«Ξεχωριστό στομάχι»: Γιατί όσο κι αν φάμε πάντα υπάρχει χώρος για επιδόρπιο;
Διατροφή
24/12/2025 - 18:01
Βασικές πρώτες βοήθειες για τα οφθαλμολογικά ατυχήματα που προκύπτουν στις γιορτές
Health Talk
24/12/2025 - 16:49
Χριστουγεννιάτικες οικογενειακές μαζώξεις: Γιατί μάς βγάζουν τον κακομαθημένο μας εαυτό;
Ψυχική Υγεία
24/12/2025 - 16:00
Φόβοι για τους κινδύνους από ύπαρξη τοξικών αερίων στις καμπίνες αεροσκαφών
Υγεία
24/12/2025 - 15:03
Πως να αποφύγετε τις καούρες αυτά τα Χριστούγεννα
Διατροφή
24/12/2025 - 14:00
Αισιόδοξες επιστημονικές εξελίξεις για την υγεία τη δική μας και του πλανήτη
Επικαιρότητα
24/12/2025 - 13:04
ΠΑΝΣΥΝΟΨΥ: Προβληματισμός, θλίψη και ανησυχία για το περιστατικό με τη 16χρονη στην Κυψέλη
Επικαιρότητα
24/12/2025 - 12:47
Κολπική ξηρότητα: Τα συμπτώματα και μια νέα επιλογή για την αντιμετώπισή της
Υγεία
24/12/2025 - 12:22
Πατάτα: Η πιο ευέλικτη γαρνιτούρα - Πώς να τη διαχειριστείτε για να μην γίνει Βατερλώ θερμίδων
Διατροφή
24/12/2025 - 12:00
Οι άνθρωποι μπορεί να έχουν έως και 33 αισθήσεις!
Υγεία
24/12/2025 - 11:00
Οι επιστήμονες δημιούργησαν ενδομήτριο στο εργαστήριο για να ρίξουν φως στα πρώτα στάδια της εγκυμοσύνης
Υγεία
24/12/2025 - 10:00
Γιορτές: Ξεκούραση δεν είναι να αράζεις στον καναπέ - Η αξία της ενεργητικής ανάπαυσης
Ψυχική Υγεία
24/12/2025 - 09:00
ΑΡΣΙΣ: Αυξάνονται τα παιδιά που επαιτούν στις γιορτές - «Μη δίνετε χρήματα, βοηθήστε με εναλλακτικούς τρόπους»
Επικαιρότητα
24/12/2025 - 07:24
Νοσοκομείο «Αλεξάνδρα»: Επιτυχημένη διαδικασία δωρεάς οργάνων
Υγεία
24/12/2025 - 03:37
TÜV NORD Hellas: Παράδοση αυτόματου εξωτερικού απινιδωτή στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Ζωγράφου
Επικαιρότητα
24/12/2025 - 00:21
Νέα θητεία Ευγενίδη στην προεδρία του ΦΣΘ - Η σύνθεση του ΔΣ
Pharma Policy
23/12/2025 - 23:03
Ευλογιά αιγοπροβάτων: Σε 450.233 ανέρχονται τα θανατωμένα ζώα
Επικαιρότητα
23/12/2025 - 22:18
Θεσσαλονίκη: Γιορτή αφιερωμένη στους μικρούς ήρωες που διδάσκουν δύναμη και χαμόγελο
Επικαιρότητα
23/12/2025 - 21:03
Ο Δήμος Ασπροπύργου δώρισε 14 ηλεκτροκίνητα κρεβάτια νέας γενιάς στο «Θριάσιο» νοσοκομείο
Επικαιρότητα
23/12/2025 - 20:46
Νέο καινοτόμο εμβόλιο καλύπτει περισσότερους ορότυπους της Πνευμονίας
Pharma News
23/12/2025 - 20:19
Ανάγκη για έναν νέο οδικό χάρτη στον προσυμπτωματικό έλεγχο του καρκίνου του πνεύμονα
Patient Talk
23/12/2025 - 20:02
O ΕΟΔΥ του αύριο με 16 έργα μετασχηματισμού της Δημόσιας Υγείας μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης
Πολιτική Υγείας
23/12/2025 - 19:44
Από τα μελομακάρονα στις ορμόνες: Οι γιορτινές συνήθειες επηρεάζουν την ευεξία των γυναικών
Health Talk
23/12/2025 - 19:07
Νέα εποχή στην απώλεια βάρους: Πράσινο φως από την FDA σε χάπι σεμαγλουτίδης
Pharma News
23/12/2025 - 18:19
Πώς η ρουτίνα του ύπνου μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της υπέρτασης
Υγεία
23/12/2025 - 17:56
Διάλεξη-απολογισμός για την πανδημία από τον πνευμονολόγο Κωνσταντίνο Γουργουλιάνη
Επικαιρότητα
23/12/2025 - 17:39
Ξεκίνησε η υποβολή αιτήσεων για την Ακαδημία Ασθενών - Τον Μάρτιο η έναρξη των μαθημάτων
Patient Talk
23/12/2025 - 17:23
«True Leader» η UNI-PHARMA - Αναδείχθηκε ανάμεσα στις 105 πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις στην Ελλάδα
Pharma News
23/12/2025 - 17:06

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Γιατί οι γυναίκες αναγνωρίζουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τα σημάδια ασθένειας στα πρόσωπα των άλλων
Υγεία
22/12/2025 - 09:00
Τραγούδι: Οι ιδιότητες του για την υγεία που θα σάς κάνει να δείτε με άλλα μάτια τα κάλαντα
Υγεία
23/12/2025 - 14:54
Κάνετε ενέσεις απώλειας βάρους; Τι δεν πρέπει να έχει το χριστουγεννιάτικο πιάτο σας!
Υγεία
22/12/2025 - 11:00
Τροφικές δηλητηριάσεις και γιορτές: Οι συμβουλές ενός μικροβιολόγου
Διατροφή
22/12/2025 - 19:01
Χριστούγεννα με σακχαρώδη διαβήτη: Οκτώ απλά διατροφικά tips για απόλαυση με απόλυτο έλεγχο
Διατροφή
22/12/2025 - 16:58
News4Health.gr
  • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Copyright © 2019 - 2025 SPORTNEWS ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΑΕ. All rights reserved.
ΜΕΛΟΣ #232426 ΤΟΥ Μ.Η.Τ. Μέλος #232426 του Μ.Η.Τ.
developed by Nuevvo