Τη συμπερίληψη στην πράξη γνωρίζουν μαθητές και μαθήτριες που συρρέουν από τη Δευτέρα στο περίπτερο 1 του διεθνούς εκθεσιακού κέντρου Θεσσαλονίκης, όπου συμμετέχοντας στη βιωματική δράση «Νιώσε Διαφορετικός» έχουν τη δυνατότητα να κατανοήσουν τις δυσκολίες που συναντούν καθημερινά τα Άτομα με Αναπηρία, τις προκαταλήψεις που αντιμετωπίζουν και το βάρος του άδικου στίγματος που συχνά τα αποθαρρύνει από τη συμμετοχή στην κοινωνική ζωή.
Στον χώρο που διαμορφώθηκε, μαθητές Δημοτικών Σχολείων των τάξεων Ε’, Στ’ και Α’ Γυμνασίου Θεσσαλονίκης και άλλων περιοχών της Κεντρικής Μακεδονίας έχουν τη δυνατότητα να βιώσουν στον ελάχιστο βαθμό όσα βιώνουν καθημερινά άτομα με αναπηρία κατά τις μετακινήσεις τους. Καλούνται -μεταξύ άλλων- να περπατήσουν με λευκό μπαστούνι σε πλακάκια όδευσης τυφλών, όπου ξαφνικά σκοντάφτουν πάνω σε ένα σταθμευμένο μηχανάκι ή σε τραπεζοκαθίσματα, αλλά και να αφεθούν να τους οδηγήσει σκύλος οδηγός τυφλών. Μπορούν, επίσης, να δουν το όνομά τους στη γραφή Braille, αλλά και να νιώσουν πώς αντιλαμβάνεται τους ήχους ένα αυτιστικό άτομο. Δοκιμάζουν να κινηθούν με ένα αναπηρικό καροτσάκι, είτε προσπαθούν να βοηθήσουν κάποιον να το ανεβάσει σε ένα υπερυψωμένο πεζοδρόμιο, όπου δεν υπάρχει ράμπα.
Πρωτοβουλία του Δήμου Παύλου Μελά
Η ξεχωριστή δράση πραγματοποιείται για τρίτη χρονιά με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αναπηρίας (3 Δεκεμβρίου), με πρωτοβουλία του Δήμου Παύλου Μελά. Ξεκίνησε τη Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου και θα διαρκέσει έως την Παρασκευή (ώρες 9πμ-5μμ), ενώ τελεί υπό την αιγίδα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με συνδιοργανωτές την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Δήμους της ΠΕ Θεσσαλονίκης, συλλόγους ΑμεΑ και άλλους φορείς. Στον χώρο του περιπτέρου 1 της ΔΕΘ βρίσκονται εθελοντές, οι οποίοι ενημερώνουν και διευκολύνουν τους επισκέπτες για τις δράσεις.
Ο τίτλος της διοργάνωσης «Νιώσε Διαφορετικός» μαρτυρά και τον στόχο της, το να μπορέσουν οι μαθητές να νιώσουν τη διαφορετικότητα. «Έχουμε περίπου 500 μαθητές κάθε μέρα. Στόχος μας είναι η ευαισθητοποίηση αυτών των παιδιών στο να κατανοήσουν, να αισθανθούν τις δυσκολίες που βιώνουν τα άτομα με αναπηρίες αφενός, και αφετέρου τις δυνατότητες που έχουν, γιατί συγχρόνως παρουσιάζονται εδώ διάφορα εργαστήρια που δείχνουν τι μπορούν να κάνουν τα άτομα με αναπηρίες, όπως π.χ. πώς μπορεί να παίξει ποδόσφαιρο ένα άτομο που έχει οπτική αναπηρία, πώς επικοινωνούν τα άτομα με τον αυτισμό, οι κωφοί», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αντιδήμαρχος Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Υγείας Συλβάνα Καρασαββίδου.
«Πολύ σημαντικό κεφάλαιο»
Σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή των σχολικών μονάδων παρατήρησε ότι «οι εκπαιδευτικοί επιθυμούν να ευαισθητοποιήσουν τους μαθητές τους να νιώσουν το διαφορετικό και αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό κεφάλαιο».
«Τέτοιες εκδηλώσεις κάνουν πράξη το όραμά μας για μια εκπαίδευση και κατ’ επέκταση για μια κοινωνία με ανθρωποκεντρικά χαρακτηριστικά, αξίες και στάσεις ζωής όπως ισότητα, αποδοχή, σεβασμός στη διαφορετικότητα και ενσυναίσθηση», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο περιφερειακός διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας Αλέξανδρος Κόπτσης.
«Αυτό είναι το σχολείο που διαμορφώνουμε. Ένα σχολείο συμπεριληπτικό, δημοκρατικό και συνεργατικό που βασικό στόχο θα έχει τη διαμόρφωση υγιών προσωπικοτήτων», πρόσθεσε, συγχαίροντας του διοργανωτές «γιατί μέσα από τέτοιες εκδηλώσεις στεκόμαστε στη θέση του συμμαθητή, του συναδέλφου και του συνανθρώπου μας και βλέπουμε τον κόσμο με τα μάτια τους».





