Την αυξημένη ευαισθησία της για τις κοινωνικές διαστάσεις του επιχειρείν απέδειξε για άλλη μία φορά η εταιρεία «Παπαστράτος» κατά τη διάρκεια εκδήλωσης που πραγματοποίησε τη Δευτέρα, 1η Σεπτεμβρίου, με αφορμή την ανακοίνωση της κοινής πρωτοβουλίας των υπουργείων Υγείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την αποτροπή της πρόσβασης των ανηλίκων σε προϊόντα καπνού και νικοτίνης.
Στην εκδήλωση, με τίτλο το σύνθημα ακριβώς της εκστρατείας «Είναι στο χέρι μας να μην είναι στο χέρι τους», που πραγματοποιήθηκε στην Αίγλη του Ζαππείου παρευρέθησαν οι υπουργοί Υγείας Α. Γεωργιάδης, Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δ. Παπαστεργίου, καθώς και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «Παπαστράτος« Γ. Μαργώνης.
Ο κ. Γεωργιάδης τόνισε την ανάγκη η εταιρική ευθύνη να μην παραμένει κενό γράμμα και να συμβαδίζει με τις ανάγκες και τη λύση των προβλημάτων της κοινωνίας, ο κ. Μαργώνης ανέφερε πως «με τη νέα πρωτοβουλία καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε ένα κοινωνικό φαινόμενο και γι' αυτό έχουμε σχεδιάσει μια στρατηγική με γνώμονα την πρόληψη και κυρίως την καλλιέργεια μίας κουλτούρας των νεώτερων γενιών απέναντι στο κάπνισμα και το άτμισμα».
Όπως τόνισε ο κ. Μαργώνης, «χρειάζεται συλλογική κινητοποίηση γιατί το ζήτημα δεν είναι μόνο νομικό ή ρυθμιστικό, ούτε θέμα επικοινωνίας: η προστασία των ανηλίκων είναι ζήτημα ουσίας, χρειάζεται ενημέρωση, εκπαίδευση, έλεγχο της συνεργασία. Πάνω από όλα όμως προϋποθέτει τη βούληση να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο αυτό στην πραγματική του διάσταση. Δεν μπορούμε να μιλάμε για προσωπική ευθύνη των παιδιών και να προσπερνούμε τα κενά στην πρόληψη, την ανοχή στην καθημερινότητά μας στην ηλικία των καπνιστών. Χρειάζεται ενεργοποίηση όλων των κρίκων της κοινωνικής αλυσίδας».
Ο κ. Μαργώνης πρόσθεσε πως η πρωτοβουλία αυτή «έχει ως αφετηρία της απτή κατανόηση της πραγματικότητας, να δούμε ποιοι παράγοντες διευκολύνουν την πρόσβαση των ανηλίκων σε προϊόντα και την κατανάλωσή τους, να εξετάσουμε όμως και τη στάση των ενηλίκων, των γονέων, των εκπαιδευτικών, αλλά και των επαγγελματιών του λιανικού εμπορίου».
Η έκταση του προβλήματος
Όπως εξήγησε, για τον σκοπό αυτόν ανατέθηκε στην εταιρεία ερευνών MRB η διεξαγωγή μιας έρευνας μέσω της οποίας συλλέχθηκαν σημαντικά δεδομένα και πληροφορίες και η οποία «έτρεξε σε δύο επίπεδα: και στους λιανοπωλητές,αλλά και στο ευρύ κοινό. Τα αποτελέσματά της ανέδειξαν ξεκάθαρα, τόσο το εύρος του προβλήματος, όσο και την κοινή πεποίθηση ότι η προστασία των ανηλίκων απαιτεί συντονισμένη δράση από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη». Επίσης, τόνισε πως διαπιστώθηκε «η ανάγκη αλλά και η προθυμία για περαιτέρω εκπαίδευση και κατάρτιση, σχετικά με τις υπεύθυνες πρακτικές πώλησης και φυσικά να εξοπλιστούν οι λιανοπωλητές με τα κατάλληλα εργαλεία για να μπορέσουν να εφαρμόσουν τέτοιες υπεύθυνες πρακτικές».
Επίσης, ο κ. Μαργώνης ανέφερε πως «αντίστοιχα για το ευρύ κοινό είναι ξεκάθαρο ότι απαιτείται η ευαισθητοποίηση για το πρόβλημα και η ανάγκη να γίνουμε περισσότερο αυστηροί, τόσο στην εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου, όσο και τους ελέγχους κάτι το οποίο έχει προβλεφθεί και στον πρόσφατο νόμο του υπουργείου Υγείας».
Κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στα στοιχεία της έρευνας, ο κ. Μαργώνης επεσήμανε πως το κοινό κι οι λιανοπωλητές σε ποσοστό 91% και 98%, αναγνωρίζουν τη μεγάλη σημασία της αποτροπής των ανηλίκων από την πρόσβαση και κατανάλωση προϊόντων και νικοτίνης. Ιδιαίτερα στάθηκε στο «αξιοσημείωτο εύρημα ότι το 25% των πολιτών δεν γνωρίζει ότι απαγορεύεται η πώληση τσιγάρου στους ανηλίκους» κι ότι «επίσης το 49% των λιανεμπόρων θεωρεί ότι δεν εφαρμόζονται πάντα αποτελεσματικά οι κανόνες ελέγχου της ενηλικότητας στα σημεία πώλησης».
Πρόσθεσε δε, ότι «το ευρύ κοινό σε ποσοστό 64% αναγνωρίζει ότι απαιτείται μεγαλύτερη προσπάθεια στην εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου» ενώ «από κοινού πολίτες και λιανοπωλητές συμφωνούν σχεδόν κατά 90% για την ανάγκη συνεργασίας της πολιτείας και της καπνοβιομηχανίας για την αποτροπή της πρόσβασης των ανηλίκους. Τέλος, το 92% των πολιτών αναγνωρίζει ότι η αποτροπή της πρόσβασης των ανηλίκων σε προϊόντα καπνού και νικοτίνης είναι ευθύνη όλων μας ότι υπάρχει πρόσφορο έδαφος για τη διαμόρφωση μιας νέας κουλτούρας πρόληψης υπευθυνότητας αλλά και συνεργασίας».
Ο κ. Μαργώνης υπογράμμισε πως στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της «Παπαστράτος», που βασίζεται σε τρεις αλληλένδετους πυλώνες, με κυριότερο την εφαρμογή υπεύθυνων πρακτικών σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα και την εκπαίδευση όσων βρίσκονται στην πρώτη γραμμή» η εταιρία θα ξεκινήσει «πανελλαδικό πρόγραμμα, που θα περιλαμβάνει την ενημέρωση και τη σχετική πιστοποίηση των περίπου 20.000 λιανοπωλητών, καθώς και την παροχή ειδικών σημάνσεων για τα σημεία πώλησης και δεύτερον την κοινωνική ευαισθητοποίηση μέσα από τις ιστοσελίδες και τη συνεργασία των υπουργείων Υγείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησηςς θα υλοποιήσουμε μια εκτεταμένη καμπάνια ενημέρωσης για την ανάγκη αποτροπής πρόσβασης των ανηλίκων σε προϊόντα καπνού και νικοτίνης και την καλλιέργεια κουλτούρας ευθύνης σε ολόκληρη την κοινωνία των πολιτών».
Όπως τόνισε ο κ. Μαργώνης, η εταιρεία από καιρό συνεργάζεται με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης στην ανάπτυξη έξυπνων εργαλείων που θα «διασφαλίσουν την αξιόπιστη επαλήθευση της ενηλικιότητας στις online αγορές κι η σημερινή πρωτοβουλία δεν είναι αποσπασματική, αλλά εντάσσεται στη σταθερή πορεία που ακολουθούμε σχεδόν 95 χρόνια τώρα, να μιλάμε με πράξεις στον πλευρό της πολιτείας και της κοινωνίας σε κάθε μας βήμα προς τα μπροστά» και «με σταθερή την προσήλωσή μας τώρα για να κόσμο χωρίς τσιγάρο κι οδηγό την τεχνολογική πρόοδο, την καινοτομία την επιστημονική εξέλιξη και την υπεύθυνη επιχειρηματικότητα». Κατέληξε λέγοντας πως «από την επιτυχία αυτής της ευρύτερης συμμαχίας θα μετρηθεί το κατά πόσο θα καταφέρουμε ως κοινωνία να αλλάξουμε στάση και να πούμε ξεκάθαρο ότι το να φτάνει ένα προϊόν στα χέρια ενός ανήλικου συνιστά καθολική αποτυχία».
Όσον αφορά δε το ερώτημα εάν η «Παπαστράτος» στην ουσία αντιμάχεται το δικό της συμφέρον και διακινδυνεύει τις πωλήσεις της, ο κ. Μαργώνης τόνισε πως «δεν μας ενδιαφέρει το συγκεκριμένο κοινό, το σημαντικό για εμάς είναι να εξασφαλίσουμε ότι ο νόμος αυτός θα τηρηθεί γιατί αυτό είναι το σωστό».
«To πιο σημαντικό για εμάς είναι τα προϊόντα μας να καταναλώνονται υπεύθυνα και για να καταναλώνονται υπεύθυνα πρέπει να είναι από ενηλίκους, οι οποίοι συνειδητοποιημένα τα χρησιμοποιούν με τον κατάλληλο τρόπο και τη σωστή συχνότητα. Θα προσπαθήσουμε να είναι όσο γίνεται πιο έντονη αυτή η εκστρατεία για να περάσει το μήνυμα σε όσο τον δυνατόν μεγαλύτερο κοινό, γιατί αν το διαδώσεις πολλές φορές, τότε πολύς κόσμος θα αρχίσει να το σκέπτεται καλύτερα και να βοηθήσει από την πλευρά του τον συγκεκριμένο στόχο«, σημείωσε..
Γεωργιάδης: Πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα
Από την πλευρά του, ο κ. Γεωργιάδης εξήρε την πρωτοβουλία της «Παπαστράτος» κι υπενθυμίζοντας πως σε χαλεπούς καιρούς, από το 2012, ήταν η πρώτη που τόλμησε να σταματήσει την παραγωγή και πώληση αμιγώς καπνικών προϊόντων και σε συνεργασία με την Philip Morris έγινε η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα, η οποία έλαβε άδεια για διάθεση ηλεκτρονικών τσιγάρων, τόνισε πως της έχει εμπιστοσύνη γιατί υλοποιεί εκείνα που υπόσχεται και «παραμένει αξιόπιστος εταίρος και συνομιλητής της Πολιτείας».
Ο υπουργός Υγείας επεσήμανε πως ψηφίσθηκε ένας πολύ αυστηρός νόμος για το κάπνισμα και τη διάθεση καπνικών προϊόντων, «που βάζει τάξη σε πολλά γκρίζα σημεία» για τα οποία «η καπνοβιομηχανία δεν ήταν αντίθετη, αλλά υπήρξε σύμμαχος και μας δίδαξε πολλά σημεία που εμείς δεν γνωρίζαμε». Μάλιστα ορίσθηκαν προϊόντα «που ήσαν παράνομα και δεν το ξέραμε» και ήδη «η διαφορά αρχίζει και φαίνεται στα περίπτερα και φαίνεται πολύ». Με την ευκαιρία επεσήμανε πως και στον τομέα του αλκοόλ, ο νόμος «έχει αρχίσει και παράγει αποτελέσματα κι αυτό είναι πολύ καλό».
Ο κ. Γεωργιάδης επεσήμανε επίσης πως ενώ οι λιανοπωλητές «είναι υπέρ» της αλλαγής νοοτροπίας, εντούτοις υπάρχουν περιπτώσεις όπου ο αθέμιτος ανταγωνισμός επιτάσσει την παράνομη διάθεση «αυτή η ομόθυμη διάθεση για συνεργασία αρχίζει και σπάει». 'Αρα, πρόσθεσε, «το να φτιάξουμε ένα αξιόπιστο σύστημα βάσει του οποίου θα μπορούμε να ελέγχουμε την παράνομη πώληση καπνού στους ανήλικους ή να δώσουμε στον κάθε λιανοπωλητή τη δυνατότητα να ελέγξει την ενηλικότητα και να γνωρίζει εάν παρανομεί ή όχι, αυτό είναι ένα μεγάλο βήμα προς τα μπρος», καθώς με τη συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης η ΤΝ μπαίνει ενεργά στην υπηρεσία της καταπολέμησης ενός αρνητικού κοινωνικού φαινομένου.
Ο κ. Γεωργιάδης υπογράμμισε πως κι η καπνοβιομηχανία έχει σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και απέναντι στο στενό συμφέρον της κι αντιλαμβανόμενη το θεσμικό της ρόλο, τη βαριά της ευθύνη αλλά και τις μακροχρόνιες επιπτώσεις της δράσης της στην κοινωνία. Υπογραμμίζοντας πως οι ανήλικοι είναι περισσότερο ευάλωτοι και βλάπτονται περισσότερο από τους ενηλίκους από το κάπνισμα, ακόμη και το άτμισμα, είναι σημαντικό να καταρρίψουμε τον μύθο της «αθωότητας». Ο ο κ. Γεωργιάδης τόνισε πως «εάν πολιτεία και καπνοβιομηχανία πάμε παρέα σε αυτή την καμπάνια τα αποτελέσματα θα είναι πολλαπλασιαστικά».
Σε ερώτηση του News4Health για το ενδεχόμενο αύξησης του ορίου ηλικίας για την αγορά καπνικών προϊόντων στα 21 έτη, όπως ισχύει στις ΗΠΑ και συζητείται σε κάποιες ευρωπαϊκές χώρες, ο Υπουργός Υγείας σημείωσε ότι προσωπικά θα ήταν υπέρ μιας τέτοια απόφασης. “Ωστόσο, επειδή μου αρέσει ο ρεαλισμός, ας προσπαθήσουμε να το εφαρμόσουμε στο ηλικιακό όριο που βρισκόμαστε. Γιατί δυστυχώς στην Ελλάδα κάποιες συνήθειες είναι εδραιωμένες πάρα πολλά χρόνια και αν καμιά φορά πας για το καλύτερο, δε επιτυγχάνεις ούτε το καλό”.
Παπαστεργίου: Κατά τα πρότυπα του Kids Wallet
Από την πλευρά του, ο κ. Παπαστεργίου τόνισε πως «δεν είναι τυχαίο που οι εταιρείες που μεγαλώνουν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό είναι εκείνες που βλέπουν μπροστά». Αναφερόμενος στη δική του εμπειρία, το 2016, ως τότε δήμαρχος Τρικκαίων για την εφαρμογή του αντικαπνικού νόμου, υπενθύμισε πως τότε η «Παπαστράτος» είχε σταθεί αρωγός στην εκστρατεία του για την υπεύθυνη χρήση καπνικών προϊόντων. Η οποία, τόνισε, ήλθε να συμμετάσχει στην πρωτοβουλία του υπουργείου ούτως ώστε να βρεθεί μία λύση βασισμένη στην Τεχνητή Νοημοσύνη για να επιτυγχάνεται ο έλεγχος στη διάθεση καπνικών προϊόντων, με συνέπεια να φθάσουμε σε ένα κοινό αποτέλεσμα.
Όπως τόνισε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης το διακύβευμα είναι, πρώτον, να «εντοπισθεί ποια προϊόντα άτμισης είναι επικίνδυνα, γιατί δεν υπάρχει σήμερα απόλυτος έλεγχος για το ποια είναι συμβατά». Δεύτερον, το ζήτημα αφορά και τον ψηφιακό κόσμο και την πληροφορία για τα προϊόντα αυτά και τρίτον η επαλήθευση της ηλικίας, στον φυσικό και ψηφιακό χώρο.
Κοινή συνισταμένη της πρωτοβουλίας αυτής, τόνισε ο κ. Παπαστεργίου είναι να κάνουμε κάτι αντίστοιχο με το το kids wallet για τον έλεγχο κι επαλήθευση της ηλικίας. Δηλ. ένα QR code, το οποίο θα σκανάρει ο υπεύθυνος των σημείων πώλησης κι η απάντηση θα είναι εάν ο ενδιαφερόμενος είναι άνω των 18 ετών ή όχι, χωρίς να φαίνονται τα προσωπικά στοιχεία του. Ένα δεύτερο σημείο στο οποίο στάθηκε ιδιαίτερα ο υπουργός ήταν η κατάρτιση μίας λίστας, βάσει της οποίας θα γνωρίζουμε ποια είναι τα σημεία διάθεσης των καπνικών προϊόντων και προϊόντων άτμισης, ώστε να απομονωθούν όσοι είναι εκτός της εθνικής λίστας. Και τρίτον, η λίστα αυτή να είναι καταχωρημένη σε ένα εθνικό μητρώο στο gov.gr, ώστε να μπορούμε να γνωρίζουμε επακριβώς τα επίσημα σημεία διάθεσης -μία πλατφόρμα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για την καταχώρηση εκδηλώσεων για ανηλίκους, προκειμένου να καταπολεμηθεί κι η παράνομη διάθεση αλκοόλ σε αυτούς.
Αναφορικά με τις δικλείδες ασφαλείας που θα δημιουργηθούν ώστε να αποφεύγεται η χρήση π.χ. κινητού ενηλίκου για την αγορά καπνικών προϊόντων από ανηλίκους, ο κ. Παπαστεργίου τόνισε εμφατικά πως «ξέχωρα από το τι θα πράξει η Πολιτεία, εάν φθάσουμε στο σημείο γονιός να δίνει το κινητό του στο παιδί για ν' αγοράσει καπνικά προϊόντα, τότε η κοινωνία μας δεν σώζεται».
Στη διάρκεια της εκδήλωσης παρουσιάστηκε το βίντεο της επίσημης εκστρατείας της «Παπαστράτος» για την αποτροπή πώλησης καπνικών προϊόντων σε ανηλίκους, που επισήμως θα ξεκινήσει από το περίπτερο της εταιρείας στη ΔΕΘ.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ